Непреходното значение на „Някога“ на Дора Габе
Предполагам, че не само аз оценявам големия принос на Дора
Габе в развитието на детската ни литература
- особено през 20 – те - 40 –те години на миналия век.
Габе се насочва към творчество за деца като утвърдена
поетеса, с издадения сборник „Теменуги“ от 1908 г., на който са бабували Яворов
и Боян Пенев.
Тя дебютира в „Златна книга за нашите деца“ на Александър
Божинов през 1921 г.
Окрилена от успеха на сборника започва да пише импресии, стихове, повести и
романи за малките, които са настолни книги за поколения български деца.
Без съмнение създаденото от нея влиза в златния фонд на
детската ни литература.
Тези й творби възпитават в нравствена чистота, като в тях няма дидактика и
морализаторски уклон.
Чувства се най – вече доверието и уважението към малчугана,
откриващ тайните на живота на базата на своите емоции,въображение и интуиция.
Особено място в творчеството на Дора Габе заема сборникът
„Някога“, от чието излизане се навършват 95 години.
Това е всъщност цикъл от мемоарни импресии,“ психологически
етюди в поетична форма“,според сполучливото определение на Владимир Василев,верига
от спомени и наблюдения.
В тях ценното, важното е разкриването на инициацията на
малкия човек като процес, като адаптация към природата, заобикалящия го свят и
обществото на големите.
В „Някога“ впечатлява свежестта на възприятието, поезията на
детската впечатлителност и лично творчество.
В книгата се съдържат
и послания към възрастните – да уважават детския интелект, познанията,
постигнати на базата на личен опит и усилие, да се съобразяват с чувствата на
най – малките , както и с особеното място, което заема природата в тяхното
мировъзрение.
„Някога“ (1924) е триумф на Дора Габе в областта на циклизираната субективна лирична проза и веднага превръща
авторката във водещо име в детската ни литература.
Не случайно през 1925 г. Министерството на народната
просвета и възлага – съвместно със Симеон Андреев – да редактира поредицата
„Библиотека за най – малките“.
Самата тя затвърдява успеха си с поредица от качествени
книги с детска поезия и проза – „Калинка – малинка“ (1924), „Звънчета“ (1925), „Малкият добруджанец“ (1927), „Мълчаливи герои“ в две части (1931 – 1940), „Когато бях малка“ (1939) „И ние малките“ (1946)…
Това е класическият фундамент, непреходният принос на Дора
Габе в родната детска литература.
С този масив се възпитават децата на България да бъдат
любознателни, упорити, съобразителни,грижовни, да обичат родителите, родната си земя, своето отечество
и ако се наложи дори да се жертват в името на неговото добруване.
В началото е „Някога“ – безценният шедьовър, с който нашата
литература за деца и юноши получава своята художествена пълнота и завършеност.
А след това?
Ще дойде приобщаването към новата ОФ власт, неизбежните
компромиси, писането на откровено поръчкови книги като „Вела“ (1946) и „Майка Парашкева“ (1971),
докато авторката преоткрие себе си и
постигне равновесие в „Слушането най -боли“ (1962) и „За всички дечица“ (1969).
Но както се казва – то е вече друга история…
Защото остават незабравимите и актуални и днес разкази,
повести и стихове, с които малкият българин се научава да бъде човек и
гражданин – неусетно, ненатрапчиво, но ефективно и въздействено.
От жена, която по волята на съдбата и заради голямата си
любов към Боян Пенев, се е самоотрекла от великата си мисия на майка.
Но която за сметка на това притежаваше уникален и щедър талант, раздаден без остатък на най –
малките, които я обичаха искрено и
сърдечно.
Те и днес продължават да четат с упоение и възторг нейните
книги – скъпоценен влог в съкровищницата на българската детска литература.
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар