Антон Дончев |
„Сянката на Александър Велики“ на Антон Дончев се появява
осем години след излизането на „Трите живота на Кракра“.
В новия роман впечатлява на първо място ярко наситеният
сладостен слог .
Писателят умее да балансира между самоцелната маниерност и
плавно течащото, но винаги криещо изненади повествование, обагрено с
впечатляващи и отврояващи се образи и картини.
Той не се примирява с общоизвестното, приетото, клишираното.
Дори в тази отговорна тема – за Александър Велики и неговите
помисли и стремежи, той дири своята гледна точка, ниша и дискурс, държейки
сметка за постигнатото у нас от Яна Язова, Цончо Родев и Стефан Дичев.
В романа Александър е монолитен, внушителен, човечен,
стръвно преследващ целите си, но присъстващ само в реминисценции като плод на
шестмесечно откъсване на сянката му Лизимах от света, когато, като птицата
Феникс, възкръсва – фрагментарно, лаконично, осезаемо, без да са забравени
основните му легендарни достижения – победите при Тир и Гавгамела, срещата с
египетския жрец в оазиса Сиуах, смъртоносният преход през пустинята Гедрозия,
стремежът му да обедини Запада и Изтока - Балканите, Персия и Индия в един свят –
държава с единен народ.
Така образът му става по – плътен и по – завладяващ, но и
като че ли изплъзващ се, поддаващ се на нови интерпретации, трудно уловим в
метаморфозите си.
Интересни са писателските обобщения за персите и траките –
победени, но непокорени народи със своя житейска философия и изконна
устойчивост спрямо превратностите на съдбата.
Любопитен прийом е сагата да са движи през често
конфликтното общуване между Лизимах – прероденият Александър Македонски и сянка
на великия завоевател и съпругата му – египтянката Арсеное.
Много плътен и убедителен е образът на Сизигамбис, майката
на цар Дарий, с която Лизимах има силна и греховна връзка.
Дончев познава отлично материята, но упорито се стреми да
даде своя трактовка на събитията с хилядолетна давност, като постоянно търси и
открива мястото на траките и великите им богини Бендида и Хестия в увлекателно
поднесения сказ.
И естествено, не би бил той, ако не вмъкне поредното си
евристично и примамливо хрумване, че още в древността, в Египет, преди Христос,
се чувства необходимостта народите да имат един Бог, сътворил света и посочил
нравствените им норми, към които трябва да се стремят.
Третата част на повествованието е най – зряла и излята в
класически завършена форма.
В нея творецът разсъждава за бързопреходността на земната
слава, за предпазването от суетата, за извечната борба, започната от Александър
Велики срещу хаоса, за ред и законност на земята,нещо, което успява да постигне
в своята Тракия само Лизимах, тъй като покорявайки тракийските вождове и царе,
ги превръща в свои съюзници, а не във врагове и роби.
Финалът е един удивителен преход от древността към родното
Средновековие, като в изповедта на монаха Антоний – персонаж със същото име и
важна функция откриваме и в „Трите живота на Кракра“ – се търси връзката с
великите сенки от древността, но се държи сметка и на актуалните веения от 13
век, свързани с катарите и албигойците, със съзнателния отказ от техните
подмолни съпротивителни практики, връщане към православното лоно и
знаменателното откритие за правия път на Бог и увереността, че над
разораната от Александър Велики и
Лизимах пустиня „се простира Царството
Божие!...“
„Сянката на
Александър Велики“ е силен и вдъхновено написан роман, който ще допадне на
всеки ценител на качественото историческо четиво у нас.
Борислав Гърдев
Антон Дончев, „Сянката на Александър Велики“, 2015, роман в
три части, изд. „Стандарт“ и „Захарий Стоянов, ред.Иван Гранитски
Няма коментари:
Публикуване на коментар