Захари Бахаров по пътя на славата
Навърши 40 години (роден е на 12 август 1980 г.), а вече е постигнал толкова много.
Завършщил е НАТФИЗ в класа на проф.Сейкова и е в трупата на Националния академичен театър „Иван Вазов“ от 2002 г.Печели две награди „Аскеер“ през 2006 и 2009 г. за
поддържаща роля в „Крал Лир“ на
Явор Гърдев и „Три дъждовни дни“ на Владимир Люцканов и „Икар“ през 2007 г. за
„Дон Жуан“ на Сашо Морфов, отново за второстепенна изява.
Бахаров има характерна и запомняща се визия, която обаче
може и да скове и ограничи диапазона на неговите превъплъщения.
Сякаш е абониран за роли на злодеи, мутри, страховити мъже с каменни физиономии и сурови сърца,
които крият зад зловещия си имидж топлота, спотаена емоционалност и деликатна
уязвимост.
Всъщност значителна част от мащаба на своя талант актьорът разкри
основно в киното и тв.
В театъра той е великолепен и незаменим поддържащ партньор,
независимо дали играе под режисурата на Александър Морфов в „Хъшове“(2004) и „Дон Жуан“ (2007), на Явор Гърдев в
„Крал Лир“(2006) , на Владимир Пенев в „Дакота“(2014 ), на Габриела Хаджикостова в „Спанак с картофи“(2012), в новаторския спектакъл "Поетите и музиката" (2021)…
На малкия и големия екран вече се стреми да обсеби
зрителските симпатии, да е в центъра на играта, да привлича основното внимание
към себе си – без значение дали изпробва
луксозните коли „Грейт уол моторс“,участва в зашеметяваща едноминутна реклама
за билети „Кристали“,чете с удоволствие разказа на Радослав Парушев „Лекарството“
от сборника „Само за напушени“ или е свирепият гангстер Иво Андонов в „Под
прикритие“.
Проследявайки филмографията му установяваме , че се снима от
2003 г, но първата му по – значима интерпретация – на Маркуча – му дава през
2006 г. Киран Коларов в „Бунтът на L.“
Той има късмета да попадне в полезрението на американските и родни
постановчици , работещи за „Ню имидж“ и трупа значителен и полезен стаж в поредица от скромни заглавия, с
които става разпознаваемо лице за кастинг – отговорниците, попивайки от опита
на гостуващите звезди в такива заглавия като „Морски пехотинци“(2003) на Марк Ропър - престъпникът, „Скакалци“ (2005) на Ян Гилмър - фанатизираният
уличен проповедник,„Корпорация Война“ (2008) на Джошуа Сефтъл –
видеомомче № 3,„Представление под команда“( 2009)
на Долф Лундгрен – Михаил Каписта , „Двойна самоличност“(2009)на Денис Димстър – Александър, „Универсален войник : Регенерация“, (2009)на Джон Хайъмс – командирът Топов ,
„Студено свързване“ (
2011) на Иван Митов –
Иво, „Ел гринго“( 2012) на Едуардо Родригес - полицаят Бел, като не пропускаме участията
му в „Близки врагове“(2013)
на Питър Хайъмс – Сол и „Бягството“(2010) на Питър Уиър - разпитващият …
Точно това чиракуване ще се окаже щастливия билет към
славата при срещата му с Джордж Клуни , с когото снима „Пазители на
наследството“ през 2014, удивявайки ни колко органичен може да бъде като
напористия и ограничен руски офицер Елия,
звучащ автентично от екрана с точното си и небългарско звучене.
Логично е следващата стъпка да е ангажирането му в
суперпродукцията „Игра на тронове“(2015), сезон 5, епизод 8,“Твърд дом“ под режисурата на Мигел
Сапочник, в който изби рибата като
Лобода.
Следих внимателно изявата му – перфектен, органичен, суров,
магнетичен и с безупречен английски, той открадна шоуто и за броените му
екранни минути направи запомняща се и
ефектна роля, гарантираща му бъдещи
ангажименти в подобни примамливи проекти.
Те не закъсняха – изненада ни с органичната си изява като
руският граничен офицер в шести епизод на „Геният“ (2017) на Ноа Пинк и Кенет
Билър , като офицера от Спецназ Анатолий Хлебников, внедрен в редиците на ИДИЛ в Ирак, в четири епизода от третия
сезон на „Бюро на легендите“ (2017) на Ерик Рошант и като зловещия
и хладнокръвен убиец на румънската мафия - Бригадата - Николае в криминалната драма „Баптист“
(2019) на Бьоркур Сигпорсон.
Той се появи и в последния десети епизод от пети сезон на
„Бюро на легендите“ (2020) на Жак Одиар и Матийо
Касавиц, доказвайки че е незаменим за възлово участие в малка епизодична роля
на Анатолий, която в неговите ръце в рамките на минута се превръща във важна и
значима.
Размишлявайки върху творческата му съдба и реализация
неизбежно търся за сравнение Христо Шопов.
И това е естествено.
Бахаров и Шопов са българските актьори с най – убедително и
постоянно присъствие напоследък в родното и западно кино.
Бахаров носи в себе си суровата първичност на Рон Пърлман и
хладната харизма на Клинт Истууд, което ме кара да смятам, че и занапред ще има
силни и ползотворни ангажименти в нашумели продукции на световното кино и тв,
защото харесва ли ни това или не шоу бизнесът е част от глобалния свят и е по –
добре и ние да имаме някакво присъствие в него, отколкото да стоим отстрани и
само да критикуваме статуквото.
Захари Бахаров има усет за доброто комерсиално зрителско
кино.
В български условия той рискува имиджа си и подпомогна като
следователят от ДС „Кметът“ (2010) на Адела Пеева и Балтазар
романтичната комедия – фентъзи „Цахес“ (2010) на
Анри Кулев, бе първично грубият пастир
Методи в „Стъклената река“ (2009) на Станимир Трифонов, уязвимият Андрей Богатев в „Love.net“(2011) на Илиян Джевелеков, неузнаваемият Татко в „Операция „Шменти капели“( 2011) на Владислав Карамфилов, Лъчезаров в
стилната екранизация на Теодора и Димитър Димови „Аз съм ти“ (2012), непривично галантният Драсков във „Възвишение“ (2017) на Виктор Божинов, малоумният гений
Сабин в трагикомедията „Уют“ (2019) на Камен Донев, първият близнак в "Януари" (2021) на Андрей Паунов, много убедителният Кирил в "Южен вятър 2 : Ускорение" (2021) на Милош Аврамович, Стамболов в "Залог" (2022) на Светослав Овчаров......
Над всички, разбира
се, се открояват трите му знакови и конгениални изяви, с които безапелационно
спечели сърцата на публиката – Молеца в „Дзифт“(2008) на Явор Гърдев – свиреп нео ноар, изпълнен с ексцентрични
атракциони и фамозни актьорски пърформанси, в който символично носи щафетата на Руси Чаневия
Петел от „Авантаж“ (1977) на Георги Дюлгеров,
уязвимият и напорист съпруг в развод Димо в „Денят на бащата“ (2019) на Павел Веснаков и Иво Андонов в придобилия легендарен статут
криминален сериал „Под прикритие“(2011 – 2016),
чийто най – силно и запомнящо се въздействие свързваме с работата на
постановчика Виктор Божинов, под чиято палка Бахаров разкри , че е достоен
ученик на Ал Пачино от „Кръстникът“ (1972) на
Копола и „Белязаният“ (1983) на Брайън де Палма…
Занапред очаквам нови предизвикателства от популярния ни и обаятелен актьор.
Той определено ще има възходяща кариера, няма да изпадне в
миманса, но тайно се надявам, че покрай трупането на популярност - не само на Запад, но и в Русия със сериала
„Кости“ (2014 - 2016),
където се появява в трети епизод като серийния убиец Ковальов под режисурата на
Виктор Божинов и на солидни хонорари,
той ще разшири и диапазона на своите креативни възможности.
Смятам, че може да рискува – стига да има добър
драматургичен материал – в ексцентричната комедия, в мюзикъла и мелодрамата, а
защо не и в моноспектакъл като този , който осъществи с Явор Гърдев по романа „Чамкория“ (2017) на Милен Русков и в който създаде
яркия и неподражаем образ на шофьора на омнибуса Славе Желязков.
Захари Бахаров е от галениците и избраниците на Съдбата.
Вярвам, че с годините ще шлифова и доразвие своя щедър талант
и ще бъде от малкото родни артистични
знаменитости, постигнали в световното кино запомнящи се и окуражаващи
самочувствието ни резултати, които поне отчасти ще превъзмогнат комплекса ни за малоценност и
вечното мрънкане и неудовлетворение, запазена марка на нашите географски
ширини.
Защото биографията на Бахаров недвусмислено доказва, че при
съчетание на талант, шанс и усет за правилния проект и у нас е възможна щастлива
и впечатляваща творческа биография.
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар