Прочетох „първата книга
- таблоид“ „Триумфът на кучките“ и тъй като не знаех, че роман може да добие
такъв облик и не съм спец по таблоидна критика, ще карам по традиционния начин.
Венета Райкова е решила да опише живота си в книга и в това
няма нищо лошо.
Кой ли не описва днес преживелиците си – политици,
спортисти, естрадни звезди…
Стефан Кисьов превърна житейските си перипетии в романов
сериал.
Райкова се втурва в новото си поприще амбициозно, нахъсано,
темпераментно и искрено.
Каквато си е всъщност като водеща пред телевизионните камери.
Знае , че е неофит, но приема да бъде обсъждана и критикувана като писател.
Разбира , че ще бъде сравнявана с опитите на нейни колеги
като Миглена Ангелова и Петър Волгин, но се е решила на рискован и обмислен ход.
Няма да разказва за бедното си детство, нито за ужасните си
отношения със своя баща, а ще ни разкрие примамливия и загадъчен свят зад
кулисите на красивите, успелите, прочутите и богати българки.
Защото това е пикантното и атрактивното и то се продава
успешно, понеже дразни любопитството на простосмъртните.
Райкова фокусира вниманието си върху проблемите на три дами,
свързани със здраво 20 – годишно приятелство, изминали пътя от мизерията на
крайните столични квартали до славата и богатството – телевизионна водеща, фолк
звезда и бивша „мис България“ – Виктория, Александра и Габриела.
Ясно е , че въпреки заклинанието, че „събитията и героите в
тази книга са художествена измислица“, повечето от нас ще разпознаят
прототипите на знаменитостите – Венета Райкова, Ивана и вероятно Елеонора
Манчева – поне аз така ги разкодирах.
Логично е и другото – независимо че се старае паралелно и
обхватно да следи съдбата на трите героини – закономерно Райкова съсредоточава
основното си внимание върху житейските перипетии на своето алтер его Виктория.
Не само, за да докаже, че и у нас „богатите също плачат“, а
и защото е имала нужда от своеобразна терапия – равносметка на своето битие
досега, при което „Триумфът на кучките“ се явява дързък и важен етап в нейното
развитие .
Не вярвам Вайкова да си е повярвала, че е голям писател.
Но е истина, че умее да пише ясно и увлекателно, без да досажда и отегчава.
Владее занаята си що се отнася до интригата, диалога,
образната характеристика на персонажите и търсените внушения.
Романът й привидно е без амбиции, но постига преследваната
цел – да увлича , интригува, да предава „вътрешна информация“ и да защити успешно основната теза на авторката си – животът на известната
и успяла жена има смисъл само когато е стоплен от споделена любов с човек,
когото обича, доверява му се и разчиташ на неговото съпричастие.
Райкова мимоходом прави преоценка и на предаването си
„Горещо“, което е нейна гордост и запазен качествен щемпъл.
Тя осъзнава, че се е изчерпала с него, че е имала нужда от
отдих и нови предизвикателства.
Без да робува на документално пресъздаване на брака си, успява да остане вярна на житейската
достоверност и чрез хепи енда с обвързването на Виктория със синоптика Иво
поддържа вярата в щастливата карма на всеки у нас , което изглежда правдиво и убедително на белия лист.
Финалът със сватбата в Рибарица идва закономерно, не дразни
и не води до натрапчиви асоциации с розови книжки – еднодневки.
Не знам дали в бъдеще Венета Райкова ще работи по нов проект,
но искам да обърна внимание на някои детайли, необходими за по – нататъшната й
евентуална литературна кариера.
Нека не се предоверява на редакторите си, а да чете внимателно
текста си, преди да го даде за печат.
Нуждае се от фина, но категорична стилистична намеса в
окончателния вариант на ръкописа си, за да избегне в бъдеще някои гафове, които
е допуснала сега – да престане с маниерното използване на въпросителни и
удивителни знаци едновременно, да избегне повторението при определенията –
сексът на Виктория с полицая Костов е страхотен, но и изгледът „като на длан“
от Панорамния ресторант на хотел „Кемпински“ към столицата е също страхотен , да внимава с преднамерено
подробното описване на интимни сцени, в които отново има натрапващи се
детайли …
И най – важното.
Дали ще се хареса или не – книгата ще се продаде, убеден съм
в това.
Помага заглавието, героите, развръзката…
Съветвам Райкова внимателно да прецени ситуацията и трезво
да обмисли ще има ли втори опит.
Знае се от практиката, че именно вторият роман е решаващ
- дали ще затвърди успеха или ще доведе до провал и съмнение в
креативните способности на автора си.
Смятам, че Венета Райкова има достатъчно време да мисли и способности да докаже, че може успешно да
се утвърди и в новото си амплоа,
свързано с художествената литература.
Борислав Гърдев
Венета Райкова, “Триумфът на кучките“, роман, 342 стр., С.,
2016, изд.“Ентусиаст“,ред.Мария Чунчева
Няма коментари:
Публикуване на коментар