Изстрадан, носен дълго, шлифован, обработен.
„След мен“ (2016) е дело на Анна Матисон и
Сергей Безруков.
По стечение на обстоятелствата двамата са вече житейски
партньори, но във филма тя е постановчик и съсценарист, съвместно с Тимур
Зугбая, а той водеща звезда и изпълнителен продуцент.
Четох няколко интервюта с Безруков и знам с какъв ентусиазъм
и любов разработи този проект.
Нека сме откровени – това е арт кино от най – висока проба,
авторски спектакъл пар екселанс.
Елитарно, но фино поднесено произведение, което е понятно за
грамотния зрител и предизвиква неподправени емоции, с които посрещаме
доброто руско кино.
Това, разбира се, не е „Бригада“, нито „Участък“.
Не е „Бой със сянката“, „Китайски сервиз“ или „Уланска
балада“, но въпреки това „“След теб“ го поставям между най – важните и
представителни достижения в богатата филмография на Сергей Безруков.
Личи си, че е работил с рядка всеотдайност и с впечатляващо
себеотдаване.
А и да рискуваш като продуцент с подобно заглавие си е
героизъм в мирно време, който само може да предизвика симпатии и адмирации.
„След теб“ разказва за последните месеци от живота на
гениален руски балетист и хореограф – Алексей Темников.
Ясно е, че прототипът не е Михаил Баришников – поне на думи
чрез своя герой Безруков отрича сравнението и съпоставката, тъй като Темников
не се нуждае от чужд пример – самият той е неподправен и автентичен гений.
Историята е поднесена увлекателно и атрактивно с модерни
изразни средства – визията – оператор Серж Отрепьов , танцът, интервютата,
документалните кадри, заемат в нея
първостепенно място.
Както и очакваните сложни взаимоотношения на Маестрото с
колеги, спътници в живота, с родители, дъщеря и млади танцьори - кандидати за славата.
Темников е труден, тежък, непоносим характер.
Свикнал е да изтисква максимума от себе си и настървено
желае всеки, който работи с него да следва принципите му.
Той е ужасно взискателен, отказва собствената си дъщеря от
балетна кариера, отнася се хладно и високомерно с жените, живее като отшелник
след прекарана травма, която не само го сваля от голямата сцена, но дори и
заплашва живота му.
Това обаче вместо да го укроти, смири и вкара в
операционната зала, го стимулира да участва в прочутото толк шоу „Нека говорят“
(оригиналът, а не
бледото копие на Росен Петров по btv, което надали някой
помни), където твърдо е
решил не само да рекламира, но и да
промотира новият си спектакъл „Симфония в три движения“, като колкото
неочаквано, толкова и логично, едновременно с края на танца в студиото приключва и земният му път…
Само добавям, че тази „Симфония“, лансирана в институция
като „Мариински театър“ в Петербург, е
новаторски замислен и мотивирано сглобен ярък мултимедиен спектакъл, в който
визия, музика и танц са споени в бесен ритъм, за да поднесат по най – яркия и
зрелищен начин спектакъл, търсещ отговор на смисъла на човешкия живот.
„След теб“ е впечатляващ и завладяващ филм.
Той разказва честно и отговорно за примамливия свят на балета,
за мисията на човека на изкуството, за отговорността му към публиката и
амбицията да й остави в наследство незабравими празници, свидетелство на ярък и
неповторим талант.
Като истински съмишленици Анна Матисон и Сергей Безруков
поднасят чуден и запомнящ се бенефис.
Помагат им Анастасия Безрукова в ролята на дъщерята Киара,
Валерий Гергиев , играещ себе си – прочутият диригент Гергиев, Владимир Меншов
с две малки възлови сцени като бащата Герман Темняков , Тамара Акулова като
майката на Алексей Любов и Карина
Андоленко, изградила с подкупваща непосредственост образа на Марина Кузнецова.
В заключение ще отбележа, че „След теб“ е сред най - представителните заглавия в съвременното
руско кино, което като мащаб на замисъла и зрелост на реализацията успешно се
съизмерва с такива образци като „Осем и половина“(1963) на Фелини, „Ах, този
джаз!“ (1979) на Боб Фос и „Мефисто“( 1981) на Ищван Сабо.
А това не е никак малко, нали?
Борислав Гърдев
„След теб“, 2016, 119 мин., реж.Анна Матисон, производство Кинокомпания
на Сергей Безруков при финансовата подкрепа на Министерството на културата на Руската
федерация
Няма коментари:
Публикуване на коментар