С уверени стъпки в романовото поприще
След приятната изненада с романа – триптих „Минало
незабравимо“, в който мащабно и
необичайно зряло за дебютант Йордан Нихризов
направи смел опит да осмисли годините на социализма и първоначалното натрупване
на капитала в безкрайния ни преход с основни знакови герои Володя Черкезов и
Атанас Симеонов, същият автор ни поднася две нови книги, появили се почти залпово през 2016 и
2017 г. в изд.“Изток - Запад“ –
„Изповедта на един карък“ и „56 – година“.
За разлика от трилогия те са по – кондензирани, стегнати
и действието и проблематиката в тях се
събира в рамките на 180 – 190 стр.
Още като четох „Минало незабравимо“ ми направи впечатление,
че бившият депутат и лидер на БСДП, ако и да е икономист и инженер, има пиетет
към словото, умее да разказва увлекателно, да гради сюжет, интрига, да извайва
образи, да пласира смислен диалог .
В дебюта си бе осезаемо разточителен, но това е неизбежно за
дебютант, който тепърва изгражда своя стил и дискурс.
„Изповедта на един карък“ продължава достигнатото от „Минало
незабравимо“.
В този си роман обаче Нихризов избягва епиката, не търси
панорамата на епохата, а на базата на лично преживяното сътворява съкровена ,
драматична и актуална история,
автобиографична в основната си част, в която чрез съдбата на главния си герой –
негово алтер его – се опитва да разкрие същностните особености на живота в
късния соц и първото десетилетие на родната ни демокрация.
Сюжетът е динамичен, атрактивен и ни държи в напрежение до
финала.
Авторът бяга от клишетата и познатите хватки при описване на
миналото.Спасителен пояс за него са спомените, собствените преживелици.
Именно заради това са толкова правдиви и непосредствени
героите, които всъщност образуват приятелски кръг от ранни младежки години, не
устоял на ударите на съдбата, прояден от колизии, конфликти и малки
предателства.
Образите на Росица, Дарина, Вальо и Камен са достоверни и
убедително пресъздадени.
Чрез тях Нихризов всъщност изгражда груповия портрет на
своето поколение, на което предстои не само да опознае Системата отвътре и
отвън, но и да се научи на приспособяване и компромиси, на интеграция чрез
доноси и предателство или живот не в лъжа , но в периферията.
Главният герой – инженерът – икономист и Камен са типичните
антиподи в романа.
Първият не прави компромиси и не се пречупва пред съблазните
на властта, но остава докрай – и преди, и след демокрацията маргинализиран
идеалист, защитаващ своята чест и достойнство.
Камен предпочита интеграцията и просперитета.
Но той не е познатият герой на новото време – нито е мутра, нито се
изживява като олигарх.
Когато иска и може помага на приятелите си,изпаднали в беда
,като Вальо и до последно държи да има в своя екип като помощник Икономиста.
Харесва ми тази нюансираност при изграждането на персонажа.
Така Йордан Нихризов бяга от клишето и гради точен образ на технократ от последните години.
Допада ми и отвореният финал.
Главният герой е на кръстопът – да продължи ли да си живее
по старому, търпейки и натякванията на съпругата си Женя, че е неудачник или да
приеме изкусителното предложение на Камен, гарантиращо му стабилни доходи и
растеж в йерархията?
„56 – а година“ е определен
като роман – антиутопия.
Съзнателно бягам от аналогията с „1984“ на Оруел, не
коментирам знаковата същност за моето поколение на 1956 година и смятам,че Нихризов е сътворил интересно и
любопитно четиво, разкриващо в дълбочина парадоксите и противоречията, които
измъчват българското общество в последните години, които наистина вече ни се
струват досадно дълги и безнадеждни.
В „56 – година“ България е корпоративна република, управлява
се чрез референдуми, съгласно народната воля и със силен президент Златев,
който всъщност си е домашен диктатор.
В това добре уредено общество, забравило миналото, живеещо
по нови порядки и летоброене, в което
парите заменят идеалите, страната е просто холограма на това, което трябва да
бъде, предлагайки виртуални измислици за
екзотични почивки на привилегированите си граждани, се появява феноменът Ангел
Найденов Тошев, възкръснал от мъртвите и желан еднакво стръвно както от
управляващите, така и от опозицията, за да бъде пласиран срещу умопомрачителна
сума като научно чудо.
С парите и управляващите, и техните опоненти смятат да
финансират своите програми, като Шишков се явява важна брънка и основно средство по пътя към основната им
цел.
Текстът всъщност
разкрива преживелиците на Шишков в луксозна клиника -
затвор, запознанството му с Еми, която става негова любовница и с медицинската сестра Ана, бягството му от
златната клетка, организирано от екипа на д – р Александров и включването му в
опозиционното движение, ръководено дискретно от Куманов.
Плувайки в свои води, Нихризов гради стройно и динамично
повествование, в което набляга както на преживяванията и чувствата на своите
герои, така и на тънкостите и особеностите, на функциониращата у нас нова обществено – политическа и икономическа
система, напомняща както порядките от близкото минало, така и напъните ,
пробвани на запад за изграждане на корпоративно общество, в което полученото
благо е пропорционално на вложения от тебе труд.
Авторът е наясно, че всеки реформаторски опит в България е
заплашен както от демагогския напън, така и от опасността и най – благородното
начинание да бъде приватизирано, използвано за лични нужди, присвоено от
олигарси в сянка и трасиращо пътя за скрита или явна диктатура.
Натрупал горчив , но полезен опит от участието си в
политическия живот у нас Нихризов създава тъжна, но реалистична картина на
близкото ни бъдеще, което всъщност е общество , преследващо парите и лукса,
забравило корените и идеалите си и оставено да бъде манипулирано от въжеиграчи
и мошеници като Златев, Найденов и Куманов.
В такъв социум 130 годишният Тошев е наистина необичаен
феномен.
Той е неприспособенец, нонконформист, запазил връзките с
миналото, със старото аналитично мислене,
човек с позиция и собствена гледна точка, който трудно би бил подведен и
направляван.
В по – голямата си част „56 – а“ се чете като чист трилър, с
нарастващ интерес и напрежение, като финалът не само изненадва, но и ни кара в
движение да променяме представата си за Шишков и неговата ценностна система.
Нихризов прибягва до прастар прийом – познат от „12 – те“ на
Блок и оприличава главния си герой на Христос.
Оглавяваният от него бунт избухва на Коледа, Ангел Шишков
дири брод към свободата, като вероятно ще търси съдействието на могъщия
Куманов…
А за да не остане никакво съмнение, че в неговия образ са
разкрити черти от характера и битието на самия автор, същият създава
любопитен епилог, в който посочва : “Така
аз – човекът, изгубен в миналото, се превърнах във водач на движението за ново
възраждане.Колко ли от тези, които поеха по моя път щяха да ме предадат в името
на личното си спасение…Дали щях да дочакам 89 – а година, по новото летоброене,
за да видя на тридесет и третата година от новия си живот резултата на своя
кръст? Навярно само бъдещето щеше да покаже…“
В заключение ще посоча, че четенето на двата нови романа на
Йордан Нихризов е интересно приключение на духа.
Пред очите ни политик и инженер – икономист придобива облика
на писател.
Личи, че вече се откъсва от комплексите си на новак в бранша, че придобива
самочувствие и опит.
И все пак - бих го
посъветвал в бъдеще да разчита на по – сериозен и отдаден на мисията си
редактор.
Като човек на точните науки , Нихризов умее да фабулира и
изгражда характери, но все още не може да се освободи от слабостта си да казва
повече от необходимото, да завоалира ненужно, да не вкарва ремарки в диалога
си, а и да озаглавява обстоятелствено
всяка глава от романите си, което, съгласете се, ще се приеме за архаизъм от всеки уважаващ себе си литератор.
При по – прецизна редакторска и коректорска намеса романите
биха станали още по – стегнати и четивни, още по – увлекателни и привличащи
младата аудитория, която има какво да научи от тях.
Ясно е, че това са грешки на растежа.
Те се преодоляват с времето.
Което означава, че Нихризов явно ще продължи да пише – може
би мемоари, които надявам се, ще бъдат на нивото на постигнатото от него.
Искрено му го пожелавам и вярвам, че и занапред ще се представя достойно като
творец.
Борислав Гърдев
Йордан Нихризов, „Изповедта на един карък“, роман, 2016,
изд.“Изток – Запад“,ред.Светла Девкова
Йордан Нихризов , „56 – а година“, роман, 2017, изд.“Изток –
Запад“, ред.Светла Девкова
Няма коментари:
Публикуване на коментар