5 години без Серджиу Николаеску
Той се ражда в градчето Терквуджиу, а на 22 години завършва
механическия факултет на Букурещката политехника.
Две години е инженер в Румънския оптичен завод в Букурещ,
след което преминава на работа в кинематографията.
Първоначално е сценарист и режисьор на научно – популярни
филми.
Постига успех още в началото на кариерата си с
късометражните филми – „Обикновена пролет”(1961) и „Паметта на розата”(1964).
Николауеску навлиза в голямото кино с гръм и трясък през
1966 г.
Тогава на екран излизая неговата историческа суперпродукция
„Даките”, която и досега си остава сред най – доходните в историята на
румънското кино.
Серджиу Николаеску си извоюва уникален творчески статут.
Той снима силни , скъпоструващи касови филми.Работи за големи коопродукции, в
сътрудничество с френски, германски и италиански продуценти.
За него сценарии пишат най – добрите румънски автори от
ранга на Титус Попович, а за участие се надпреварват най – рейтинговите актьори
като Амза Пеля, Виктор Ребенчук, Мирча Амбулеску, Йон Бесою, Иларион Чобану,
Георг Ковач, Константин Албарету, Михай Адриан, без да пропускаме чуждестранните
им колеги от класата на Мари – Жозе Нат
и Питър Фолк.
Работи интензивно до самата си смърт.
Във филмографията си има 50 заглавия, като 41 от тях снима в
периода 1962 – 1993 г.
Повечето от творбите му са зрителски фаворити, „Михай
Храбрият”(1970) е най –
касовият румънски филм за всички времена и най – сериозният досега национален кандидат
за „Оскар” за най – добра чуждоезикова продукция през 1971 г.
Николаеску има вкус към зрелищната природа на
киноспектакъла.
Той е еднакво добър в историческата суперпродукция –„Битка
за Рим”(1968), „Михай
Храбрият”(1970),
„Безсмъртните”(1974),
„За родината”(1978), „Вилхелм замоевателят”(1982), „Франсоа Вийон – поетът –
бродяга”(1987), в морските и снежни приключения от рода на „Морският
вълк”(1971) ,
„Отмъщението”(1975) и „Момчето от Аляска”(1975), в уестърна – „Последният мохикан”(1968), „Прерията”(1968), „Приключение в Онтарио”(1969) и „Звероукротителят”(1969), при снимането на
психологически драми като „Проклятие”(1976) и „Чуляндра“ (1985) и екшъни като „Произшествие в нощта”(1976), при отразяване света на спектакъла
– „Кучето от цирка”(1979)
и осъществяването на най – смешната
румънска комедия „Бай Марин милиардер”(1979).
Серджиу Николаеску има афинитет към националната класика –„Проклятие”(1976) и „Чуляндра”(1985) , осмисля и претворява
с любов книгите на Джек Лондон – „Морският вълк“ (1971),"Златотърсачи" (1986), само сценарист, Фенимор Купър – „Прерията“(1971), Жул Верн – „Островът на съкровищата“(1974), към боксовите схватки – „Рингът”(1985), но с най – голяма
известност и изключителна популярност се ползват двете му комисарски саги –
„Комисарят обвинява”(1974),
„Реванш”(1978) , „Комисарят
и крадците”(1981) и
„Оживелият”(2008) за безупречно смелия и безстрашен Молдован и
„С чисти ръце” (1972) и “Последният
патрон”(1973) за
неговия приемник и конкурент Тудор Миклован.
С тези полицейски екшъни , поел главните роли с благородната
и солидна осанка на самотен патриций , режисьорът внимателно и атрактивно осмисля най –
крамолните страници от румънската нова история, свързани с режима на Антонеску
и установяването на комунистическата власт през 1945 г.
В края на 80 – те и началото на 90 – те години на миналия
век Николаеску намалява темпото на работа, представяйки последователно „Мирча“(1989), „Огнената корона”(1990), „Огледало”(1993),
хроника на последните години от живота на маршал Антонеску, неговият може би
най – зрял филм от годините на демокрацията, екшънът "Кота нула" (1996), необходимата колаборация с американски продуценти и „Триъгълникът на смъртта”(1999), пресъздал подвига на Екатерина
Каратеодороу по време на Първата световна война.
Освен от личността на Антонеску Серджиу Николаеску е обсебен
и от съдбата на румънския крал Карол I.
Самият той го играе двукратно в историческите си
реконструкции „За родината“(1977) и „Карол I“ (2009).
В първия случай владетелят е още княз и е на втори план на
фона на битката за Плевен, докато в „Карол I“ фокусът е изцяло върху неговия образ.
Постановчикът използва нетрадиционни похвати , характерни за
тв програми на НВО, вкарвайки в кадър модератори, които като лектори обясняват
важни събития и действия на основните персонажи.
Запомнящ се е тъжния финал, в който кралят умира на фона на
проливния дъжд, запазил неутралитета на страната си – въпреки че е немски принц
– в най – съдбоносния миг от нейната история…
Николаеску има тази заслуга, че с голяма част от филмите си
всъщност хроникира основните етапи от раждането и съществуването на своята
родина – от битката с римските завоеватели в „Даките“ и проследяване краят на
могъщата империя – „Битка за Рим“ (1968),
през съпротивата срещу османските нашественици в „Мирча“ и „Михай храбрият“,
където дори има краткотраен двугодишен опит за национално обединение, до
извоюването на независимостта от турците в „За родината“, селските бунтове от
1907 г., оставили трайна диря в националната памет – „Проклятие“ и „Чуляндра“,
участието в Първата – „Триъгълникът на смъртта“ и Втората световна война –
„Огледало“(1993), „Ние, на фронтовата линия“ (1986),
без да забравяме психологическата му драма – шедьовър – „ И тогава ви осъдих
всички на смърт“(1972), великолепна дисекция на
националния характер в миг на върховно изпитание , усилията по присъединяване
на Трансилвания към родината след 1918 г. – „Капан за наемници“ (1981), копиращ сполучливо модела на
„Великолепната седморка“ (1960), схватките по
установяването на комунистическата власт – „С чисти ръце“ (1972), „Огледало“(1993), суровата правда, с която е
отразена кървавата декемврийска революция в Тимишоара, с която Чаушеску бе
свален от власт „15“ (2005), вкл.в американското му приключение "Кота нула" (1996) и
непримиримостта му, с която се бори с недъзите на новото демократично общество
– „Последният корумпиран румънец“(2012)…
Колкото и да е невероятно, на него дължим, пресъздадени на
екран, възлови събития от нашата история – като битката при Никопол на 25
септември 1396 г. в „Мирча“ и цялостно пресъздадената плевенска епопея от 19
юли до 10 декември 1877 г. в „За родината“.
Същевременно, когато трябва да вземе отношение по щекотливи
теми за съседни държави като Междусъюзническата война, в която Румъния ни
напада в гръб на 28 юни 1913 г., той деликатно мълчи и не я подлага на дискусия
в „Карол“…
Ако и да е най – популярният и привелигирован румънски
кинодеец, Николаеску взема активно
участие в свалянето на диктатурата на Николае Чаушеску в края на 1989 г.
Той мрази до дъното на душата си Кондукатора и в едно
интервю се изповядва , че в разгара на революцията на 22 декември 1989 г. е
имал намерение да докара танк и с него да гърми по сградата на ЦК на РКП, където говори Чаушеску!
Първоначално е член на Фронта за национално спасение, а от
1990 г. е избиран за сенатор и зам.-
председател на Комитета по изкуства, култура и средства за масова информация от
квотата на Социалдемократическата партия, която напуска през 2011 г..
От ноември 2000 г. е заместник – председател на сенатската
комисия по изкуства, култура и средства за масова информация, а е член и на
комисията по отбрана, обществен ред и национална сигурност.
Като румънски депутат участва в Парламентарната асамблея на
Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, издава книги, сред които интерес представляват "Революция.Началото на истината" (1995) и "Серджиу Николаеску обвинява" (1998).
След период на обструкции и критика от страна на младите
критици и филмови дейци най – вече заради неговото неизменно водещо положение в
румънското кино, Николаеску постепенно възстановява старата си слава , оставайки и досега най – авторитетният и
популярен румънски кинодеец, емблема и символ на националното кино по света.
Продължава да работи и на преклонна възраст – „Ориент експрес”(2004), „15”(2005), „Карол I”(2009) ,
„Покер”(2010) и
„Последният корумпиран румънец”(2012).
До последния си дъх е
все така активен и ангажиран, изпълнен с
енергия и амбиции, снима се като актьор в „Лупу“ (2013)на Богдан Мустата, изграждайки с много топлота образа на
стареца, доказвайки за сетен път, че за креативни личности като него
годините не са порок, а само стимул за
нови творчески постижения.
На 3 януари 2013 г. Николаеску се пресели в по – добрия свят
на 82 години...
Борислав Гърдев
Любимият ми е Серджиу Николаеску и румънското кино
ОтговорИзтриване