За честта на фамилията Полански
Филмът на Роман Полански „Офицер и шпионин“ разказва елегантно и проникновено за най –
голямата социална и политическа криза, завладяла Франция в края на 19 век – от
15 октомври 1894 г.
Делото „Драйфус“.
Капитан Алфред Драйфус , офицер от генералния щаб на
френската армия,ще бъде арестуван и обвинен в държавна измяна, уж подпомагащ
със секретна информация омразните германци.
Полански вещо пресъздава епизода с ареста на капитана,
късането на еполетите и чупенето на
неговата сабя на коляното му.
Капитанът ще съумее да извика само – „Не съм виновен, да
живее Франция, да живее армията!“, докато уличната тълпа ще подеме друг рефрен,
толкова често употребяван, когато назреят обществени сътресения – „Смърт на
евреите!“
Еврейският произход на капитана ще бъде основният фактор в
монтирания съдебен процес, приключил на 22 декември 1894 г. и ще доведе символа
на европейската демокрация до дълбок и обхватен трус, към който ще са
съпричастни и първите пера на Европа като Толстой, Чехов и Зола.
През януари 1895 г.Драйфус, осъден на доживотна каторга е
откаран на Дяволския остров във Френска
Гвиана.Същият, от който практически няма спасение и който ще е обезсмъртен в прекрасния роман на Анри Шариер
„Пеперудата“ (1969), превърнат в покъртителен
филм от Франклин Шафнър четири години по – късно…
Всъщност Драйфус няма намерение да бяга. А съдбата му ще се
окаже в ръцете на полковник Пикар – антисемит като повечето висши военни във
Франция по онова време, но единственият
от съсловието, който ще се усъмни във вината на капитана и за когото
военната чест е по – важна от личните му чувства.
Пикар е по своему честен и морален, въпреки че изпада в
абсурдна ситуация да се бори с предразсъдъците на колегите си, готови да укрият
истинския изменник, но не и да признаят своя нравствен крах.
Познавачът на творчеството на Полански, което вече обхваща
66 години ще открие и в този му филм теми, характерни и възлови за режисьора,
превърнали го с основание в звезда в Полша, Европа и САЩ – садизмът и мазохизмът
във взаимоотношенията между хората , както е в „Касапница“ (2011), нарастващата параноя, преследваща
основните персонажи, която помним от „Бебето на Розмари“ (1968), клаустрофобичното чувство за обреченост , познато ни от
„Клопка“ (1966) и стигнем до драматичния
сблъсък на човека с историята, който е основен
за твореца още от времето на актьорския
му дебют в „Поколение“ (1954) на Вайда, но добива най –
плътни очертания в „Смъртта и момичето“ (1994)
и „Пианистът“ (2002).
Графологът майор Юбер Анри – Жорж Гадебоа,по чиято
експертиза е обвинен капитан Драйфус, вярва в юдейска конспирация, а хората по
улиците горят книги и вестници – вкл. меродавния „Орор“ („Зора“), в който на 13 януари 1898 г. на първа
страница, излиза прочутият изобличителен опус на Емил Зола „Аз обвинявам…!“ ,
класикът на френската литература, авторът на „Жерминал“ (1885),обвинен, че се е продал за еврейски пари.
Интересното е, че Роман Полански има своеобразно отношение
към антисемитизма.
Той умишлено не изпада в площадна екзалтираност – напротив –
отново ни поднася интересен етичен казус – защитникът на евреина, обвинен в
шпионаж - Пикар е всъщност антисемит, а
самият Драйфус е непривлекателен военен от кариерата.
По този начин филмът се превръща не в апотеоз на един
мъченик, доживял своето реабилитиране, а в усилията на строг и консервативно
настроен висш военен да възстанови справедливостта, свързана със запазване
авторитета на държавата.
Сблъсъкът на героя със средата, който е експониран в
творбата и при двамата основни персонажи–
на Драйфус и Пикар – не завършва с капитулация
и горчива резигнация, която познаваме от шедьовъра на Полански
„Чайнатаун“ (1974), а с тържеството на правото
и закона – през юли 1906 г.Върховния касационен съд на Франция връща капитанския
чин на Алфред Драйфус, а защитилият го Пикар ще стане генерал и военен
министър.
Хепи ендът отпреди 114 години звучи непривично като приказка
– за победата на Човека срещу Системата, въпреки че истината е малко по –
особена - Пикар действа в рамките на две
противоборстващи системи – едната – на армията, тайните служби и държавната
бюрокрация го мачка, а другата – на пресата, независимия съд и водещите
интелектуалци като Зола ,го защитава и подтиква към дръзки и важни за страната
му действия.
Така Полански изпява своята оратория за непреходните
ценности на любимата му Франция, останала и досега пример за правова държава и
защитаваща го от съдебните домогвания на САЩ, където все още е в сила присъда
за изнасилване на манекенката Саманта Геймър на 10 март 1977 г.
Точно заради прословутата коректност в орбитата на движението „Аз също“ „Офицер и шпионин“
днес се бори с предразсъдъците на зрители и специалисти.
Той спечели „Златен лъв“ във Венеция през 2019 г.,за филм и
режисура и наградата FIPRESCI,
но директорът на фестивала Алберто Барбера трябваше да се обяснява като
ученичка защо филмът е допуснат на мострата, лансирайки популярната теза, че
„Личността на твореца е отделна от неговото творчество“.
Сякаш се връщаме с
машина на времето 50 години назад, когато се оправдавахме, че харесваме
уестърните на Джон Уейн , защото са
дело на корифеи като Джон Форд и Хауърд Хоукс, но никога няма да забравим, че
той – Херцогът – се е опозорил със „Зелените барети“ (1968)!
А истината е съвсем проста – всеки зрител сам преценява с
парите си дали да гласува доверие на Полански или не.
Аз го подкрепям цял живот и за мен бе въпрос на чест и
непринуден личен избор да гледам „Офицер и шпионин“.
Знам защо при лансирането на филма е отпаднало оригиналното
заглавие – „Аз обвинявам“ – за да се избегне скандалната и нелицеприятна аналогия със съдбата на
неговия постановчик, а може би и да се лансира шумно романа, по който е направен
филма - на Робърт Харис.
В действителност творбата е образец на класическата традиционна режисура,
търсеща правдивата и емоционално въздействаща възстановка на събитията
В него няма неразбираеми
метафори, а сценарият е просто добре настроен инструмент, нужен на
режисьорската концепция.
Дори актьорският
ансамбъл, ако и привидно да е впечатляващ , е пример на непарадиращ висок професионализъм и всеотдайност, в който
се открояват изявите на Луис Гарел – Драйфус, Жорж
Дюжарден - Пикар, Емануил Сание – Полин
Моние ,Владимир Йорданов – ген.Мерсие , Матийо Алмарик – Бертийон и Венсан
Перез – Леблоа.
Възрастният маестро не търси експеримента, а показва колко е
труден пътят към Истината.
Може и 132 минути да ни се сторят много за капризната
публика, самият филм да изглежда прекалено ретро, като музейна лекция и смес от
трилър, съдебна драма и любовна история, но в него все пак впечатлява величието
на една история, която се оказва вечно актуална и зад която прозира амбицията
на Полански да защити своето име.
Заради което живее и твори , като е признат за един от най –
добрите постановчици на нашето време.
Борислав Гърдев
„Офицер и шпионин“, 2019, 132 мин., реж. Роман Полански ,по
романа на Робърт Харис, световен разпространител “Гомон“
Няма коментари:
Публикуване на коментар