Кажете им, че Слай е още тук
Любимецът на милиони зрители Силвестър Сталоун се ражда на 6
юли 1946 г. в Ню Йорк и расте като хилаво дете с парализирана лява част на
тялото, за чието възстановяване са му необходими цели 15 години.
Младежът е болнав, трудно усвоява учебната материя и набързо
сменя цели седемнадесет училища!
В юношеска възраст все пак послушва баща си Франк, започва
да спортува, на 16 вече се занимава с
„лек” културизъм, завършва американски колеж в Швейцария, учи драматургия в
университета в Маями, Флорида и през 1969 г. поема отново към родния си град.
Дебютира през 1970 г. с главна роля в еротичната мелодрама
„Парти у Кити и Студ”(1970)
на Мортън Луис.
Снима и с големи
режисьори – при Уди Алън е побойник в „Банани”(1971), а при Алън Пакула е шеф на
дискотеката в „Клут”(1971),
а постига успех в увлекателната гангстерска
забава „Главатарите на Флетбуш”(1974)
на Стивън Верона и Мартин Дейвидсън, където се изявява като Станли Росиело.
След този филм и придобитото самочувствие пътят към популярността
е открит – в безсловесната роля на наемния убиец Джони в „Сбогом, моя
красавице”(1975) на Дик
Ричардс, Франк Нити в „Капоне” (1975) на Стив Карвър, както
и в прочутия сериал „Коджак” (1975) като детектива Рик Дейли на Абби
Ман.
Оттук до световната слава на „Роки” има само една крачка и
...една година.
Легенди се разказват за това как с яростна упоритост Сталоун
отстоява пред ръководството на „Юнайтед артистс” правото си да бъде не само
сценарист, създал сюжета за четири дни, но и изпълнител на главната роля, да посочи режисьор, с когото иска непременно
да работи – Джон Авилдсън и да продаде сценария за 23 000 долара, но с
процент от печалбите.
Благодарение на неговата упоритост и непреклонност шефовете
отстъпват, „Роки”излиза на 3 декември 1976 г., събира световен прииход от 225
млн.долара и печели три „Оскара” – за филм, сценарий и
монтаж, като за пръв път Сталоун е
номиниран и като най – добър актьор на годината.
През 2015 г. за същата си , но вече поддържаща изява, отново
е номиниран да наградата на Академията!
Ролята на италианския жребец Роки Балбоа се оказва големият
шанс на живота му , с която Силвестър Сталоун се идентифицира до днес.
С нея доказва, че е
самороден талант и че той ще чупи яйцата за омлета.
Филмът връща на екран чистата емоция и е необходимата
оптимистична приказка за обикновените американци на тема „В какво се превръщат
мечтите, когато вярваш в тях”, изтерзани
от виетнамската авантюра и аферата „Уотъргейт”.
Слай се съобразява с традицията и реализира още седем
продължения (1979, 1982, 1985, 1990, 2006,
2015, 2018) , на петото
отново привлича Авилдсън за постановчик, тъй като другите поема да режисира
сам, но с течение на годините магията на успеха се загубва.
Героят остава без развитие и вътрешно обогатяване, в
началото на перестройката в четвъртия филм е използван като защитник на традиционните
американски ценности в жестока схватка с
боксьора – кагебист Иван Драго – Долф Лундгрен, петата част деградира до
сантиментална махленска драма и едва в шестата серия сякаш има възраждане на
магията, когато 60 годишният Роки отново излиза на ринга за последната си достойна загуба, след което се преквалифицира
в треньор…
По подобна парабола се развива съдбата и на другия му култов
герой Джони Рамбо, бившата зелена барета, която, борейки се с предразсъдъците
на глухото провинциално американско градче, печели безапелационно нашите
симпатии в пилотната серия на нашенеца
Тед Кочеф (1982),
създадена по романа на Дейвид Морел.
След това като едноличен противник на виетнамския и съветски
милитаризъм ( в
продълженията на Джордж Пан Косматос, 1985 и Питър Макдоналд, 1988), действащ на принципа – „Стреляй и след това мисли!” повече
стъписва, докато в предпоследната част, заснета от самия Сталоун през 2008 г. ,
надянал плаща на борец срешу кървавата бирманска хунта , Рамбо отново намира своето призвание.
Идва и петата част „Последна кръв“ (2019),на Ейдриън Гринбърг, в която „разказва играт“ на нагли
мексиканци – търговци на женска плът.
Слай изживява три кризисни периода в кариерата си, които
успява да преодолее с много настойчивост и постоянство.
Първият идва след
„Роки I”, когато
опиянен от славата решава, че в киното може да прави всичко и да бъде тотален автор .
Така, надценявайки своите възможности, създава две анемични и полууспешни авторски
мелодрами, за които днес надали някой се сеща – „Райската алея”(1977) и „Да оцелееш”(1983), който на всичкото
отгоре е продължение на легендарния мюзикъл на Джон Бадъм „Треска в събота
вечер”(1977) отново с
Джон Траволта в ролята на Рито Манеро, чийто провал компенсира с блестящите си
превъплъщения като профсъюзния ръководител Джон Ковак във „ФИСТ”(1978) на Норман Джуисън, симпатичният вратар Робърт Хотч във футболната
драма на Джон Хюстън „Бягство към победата”(1981), суровият и безкомпромисен детектив Дик Да
Силва в трилъра „Нощни ястреби”(1981)
на Брус Маламуд, напористият Ник
Мартинели, станал кънтри звезда в прочутата мелодрама на Боб Кларк „Фалшивият
диамант”(1984), където
в партньорство с легендата Доли Партън демонстрира великолепни вокални данни , лейтенант Мерион Кобрети в екшъна „Кобра”(1986) на
Джордж Пан Косматос и майсторът на
канадската борба Линкълн Хоук в „На върха”(1987) на Менахем Голан.
През този период Силвестър Сталоун става любимец и на
президента Рейгън, който го кани в Белия дом през 1985 г.
Вторият кризисен етап настъпва в началото на 90 – те години
на миналия век, когато безуспешно се опитва да се утвърди в комедията,
регистрирайки слаби постижения в амбициозни проекти – „Оскар”(1991) и „Спри, или мама ще стреля!”(1992).
Независимо че е ръководен от майсторите Джон Ландис и Роджър
Спотисууд , Слай допуска непростим гаф, като намира спасителен изход в света на
екшъна – в „Танго и Кеш”(1989)
на Андрей Кончаловски , „Зад
решетките”(1989) на
Джон Флин , „Катерачът”(1993) на Рени Харлин , „Разрушителят”(1993) на Марко Брамбила, „Специалистът”(1994) на Луис Лоса , „Атентатори”(1995) на Ричард Донър , „Съдията Дред”(1995) на Дани Кенън и „Дневна светлина”(1996) на Роб Коен,“Законът на Картър“ (2000), на Стивън Кей, „Куршум в главата“ (2012) на Уолтър Хил, „Обратно броене“ (2018) на Брайън Милър,“Отряд самоубийци“ (2021) на Джеймс Гън…
Този му ход се оказва смайващо далновиден, хонорарите скачат до небесата – 15 милиона долара за „Роки
IV” и 20 милиона за
„Състезанието”, а филмите му носят солидни печалби – като първенецът е безспорно
„Катерачът”, спечелил общо 225 милиона долара!
В края на миналото десетилетие Сталоун прави нови опити за
смяна на имиджа - в псевдодокументалния
филм на Артър Хилър „Гори, Холивуд, гори”(1997) и особено с „Копланд”(1997) на Джеймс Манголд, в който в ролята на ченгето Фреди Хефлин доказа, че е
изключителен драматичен талант.
Новото хилядолетие за Сталоун тръгва добре с екшъна „Законът
на Картър”(2000) на
Стивън Кей, в който ни впечатлява в
одеждите на непоколебимия Джак Картър,
след това е автомобилният състезател Джо Танто в бледата спортна драма на Рени
Харлин „Състезанието”(2001)
и бодигардът Франки Делано в гангстерската комедия на Мартин Бърк „ Да
охраняваш Анжело”(2001).
Силната драма „Детоксикация”(2002) на Джим Гилеспи е последвана от двата му напъна с неговите камеоизяви в „Такси - 3”(2003) на Жерар Кравчик и „Деца шпиони - 3”(2003)
на Робърт Родригес, като опит за завръщане в голямата игра се явява ролята му
на мага на картите Дийн Стивънс в „Ловки ръце”(2004) на Деймиън Нюман .
Силвестър Сталоун отново напомня за себе си като голяма
звезда с трите си поредни успешни авторски проекта „Роки Балбоа”(2006), „Джон Рамбо”(2008) и „Непобедимите”(2010), в който се подвизава като Бърни Рос, спечелвайки със
своите приятели Джейсън Стейтъм - Лий и Джет Ли – Ин Янг, своята мръсна малка
война в Южна Америка.
Продълженията му излязоха през 2012 и 2014 .
Днес Сталоун е
уважавана и обичана звезда на световното кино, колекционер на картини и красиви жени ( браковете
му със Саша Цак, Бриджит Нилсен и Дженифер Флауър са подробно разнищени от
клюкарските издания), певец,художник , създател на линия мъжки дрехи с марката
„Sly”,продуцент на
популярните реалити формати – „Претендентът“ (2006 - 2009) и „Последният най – добър
майстор „ (2017 – 2018) институция, с която и
досега се съобразяват при реализацията на скъпи и рисковани проекти като „Непобедимите”.
Не е за вярване, че Слай Сталоун остарява, тъй като и досега е запазил своя младежки дух, ентусиазъм и
непосредственост, виталността си и вкуса към авантюрата ( Той е сред инициаторите, заедно с Брус
Уилис и Арнолд Шварценегер, за създаването на веригата ресторанти „Планета
Холивуд” през 1991 г., много популярна някога, но за съжаление двукратно фалирала през 1999 и
2001 г.), неизтощимата
си работоспособност, сериозното си отношение към професията и безпределната
любов на многобройните си почитатели, с които контактува в Twitter.
Сталоун гостува у нас на 28 септември 2008 г.и се срещна се с Бойко Борисов , приел го като свой скъп гост, снима в България втората и третата част на
„Непобедимите“, както и четвъртата и пета част на „Рамбо“ и дори похвали
родината ни като райско кътче (
„Това е мястото!“) в прочутото си видеообръщение
от 11 октомври 2015
година…
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар