Изкуплението или краят на сагата
С „Изкуплението“, трета книга от едноименната трилогия ,
приключва и сагата на Благомира Халачева "Мария Магдалена"(2020 – 2022).
Подобно на „Деца на греха“ и „Капани за любов и власт“ тя
може да се чете като самостоятелен роман, но е вече необходимо любителят на
изящната словесност да познава първите две книги, защото в третата фактически
се развързват всички възли, основните сюжетни линии получават своя естествен
завършек, а героите, преживели куп перипетии и метаморфози, навлизат в нов и
важен етап на своето развитие.
За да се осмисли и възприеме адекватно „Изкуплението“
читателят трябва да е запознат с творческото развитие на Халачева,да е свикнал
с натюрела й, с нейните специфични изразни средства и изказ.
Това съвсем не означава, че авторката пише неразбираемо и
помпозно .
Но при нея има няколко основни маркера, нейна запазена
марка, с които всеки трябва да се съобразява.
На първо място е упованието в Бога – всеобщият Баща и
центърът на вселените, необходима опора и ценностен ориентир за писателката.
Вторият маркер е свързан най – вече с начина й на писане.
Тя може без проблем да създаде интересен и продаваем
бестселър – не по лошо скроен и сръчно написан от опусите на Венета Райкова
например.
Но на Благомира такъв тип писане не й е интересен.За нея той
е ниска топка, прочетен комикс.
Тя предпочита един по – сложен,типично неин микс от пет съществени
пласта, които характеризират всяка нейна книга – теологично – философски, който
е най – ценният и съществен, историко – документалният, към който също се
отнася с нужната сериозност,икономическият – в „Изкуплението“ читателят ще
открие критичен и вещ анализ на плана „Ран – Ът“, култът към България и
българския народ, натоварен с особен код и мисия да е надежда за света и
атрактивният,към който винаги посяга, щом усети, че трябва да поддържа
читателското внимание, през призмата на любовта като емпатия и опрощение.
Образно казано тя иска в изказа си да е едновременно на
нивото на философите – провиденциалисти – от
египетските мъдреци и Христос до апостол Павел и Нострадамус, Анселм
Александрийски и „Тайната книга на богомилите“, без да забравяме постигнатото
от писатели като Антон Дончев и Димитър Недков,на майсторите на хрониките като
Симеон Радев или Ерик Ларсън , на финансовите експерти от ранга на Григор
Лилов, на непредубедените патриоти като Петър Константинов и на създателите на
най – интересните саги у нас - от Христо
Калчев до Александър Томов и Богдан Русев.
Халачева търси и индиректна връзка в своите послания с
предишните си книги.
Челият „Осем секунди“ веднага ще открие драмата на другата
кризисна и съдбоносна за нас година, каквато беше 1997 – а…
Благомира Халачева притежава не само писателска култура , но и
усет за важните теми, герои и проблеми, които разработва с рядка упоритост,
всеотдайност и трудолюбие.
В трилогията умело
разкрива описаната епоха – първите три най – важни години от прехода ни – 1990
– 1992 г., както 1997 г. в „Осем секунди“ (2021),
които в пълния смисъл на думата определиха развитието на България по този уродлив
модел, по който съществува и досега, а и
в бъдеще, като процес, разгръщащ се пред очите ни като на филмова лента –
седмица по седмица, месец след месец, в рамките на една година.
Това е примамлив и труден модел за следване, който е
подвластен само на големите майстори – Симеон Радев в „Строителите на
съвременна България“ (1911
– 1935) или Ерик Ларсън, който във „Величие и низост“ от
2020 г. проследи сблъсъка между Германия и Великобритания ден по ден и месец
след месец в рамките на една календарна година – може би най – трудната в
историята на Британия – май 1940 – май 1941 г.
Аз също съм писал важен очерк за 1992 г. – „Между надеждата
и безвремието – 1992 г.“ и знам много добре какво е значението на тази година
за страната ни.
Тогава тя имаше някакъв шанс да се измъкне безболезнено от своето
минало и да тръгне уверено по пътя на европейското си развитие, а вместо това
потъна в блатото на олигархическо -. мутренския и уродлив капитализъм, който
бавно и неотклонно я превърна в кретаща и тресяща се от перманентни кризи
държава.
Затова имам сантиментално пристрастие към онова време ,
пресъздадено ярко, обхватно и завладяващо от Халачева.
Заедно с политическите стълкновения, игрите на борсата и в
банковата система, трупането на капитали и експериментите с държавата, разслоението и обедняването на
основната част от населението, тогава хората все още се надяваха на по – добър
живот,бяха, както и сега, в плен на страсти, илюзии и мечти, търсеха пътя към
истината и справедливостта.
Точно този аспект присъства и в романа „Изкуплението“,
най – вече в съдбата на главните героини – Маги и Наталия – двете страни на
медала, светлата и тъмната страна на живота, съперничките, които все пак
намират сили да се помирят и заработят заедно, образуващи и интимния четириъгълник с Петър
Радованов и доктор Тони Георгиев.
Любопитно и логично двете изминават сходен етап на развитие,
достигайки до вярата и Бога.
При Мария Магдалена това е все пак прозрение, докато при
Наталия е по – скоро изкупление.
И двете надмогват капаните и съблазните на консумативното
общество,търсейки брод към личното си спасение и промяна към по – добро и към
живот не в лъжа и преследване на материалните интереси.
Интересно развитие получават и детските образи в сагата –
Гергана е все още в младенческа възраст като
плод на любовта на Маги и Тони, докато Мишо и Ксения все повече се
обвързват, ако и да са 12 годишни, разбирайки че са свързани взаимно.
Съвсем в традициите на подобни саги, чието действие се
развива между Париж, Кайро, София и Смолян, развръзката настъпва накрая,
въпреки че и в този пункт Халачева ни поднася изненада – Радованов е убит от
конкуренти – нали е алтер егото на Илия Павлов, но дали е така, след като малко
по – късно Наталия го среща в Египет в обкръжението на уж мъртвия й баща, с
когото са членове на могъща тайна благотворителна организация ,
направляваща света…
Какво е това – видение, мечта, сън или поредното пътуване в
царството на сенките?
Халачева оставя всеки от нас да си даде отговор и сам да
затвори сагата й, защото за нея е било по – важно да акцентира на възкресението
на Наталия.
То естествено настъпва след обръщането й към Бога, в
манастира „Покров на Пресвета Богородица“, в който Иисус чува молитвите на
монахините и спасява живота и душата на страдалката…
По тази причина и ако бях питан за заглавието на романа, с
който завършва трилогията, без никакво съмнение посочвам „Изкуплението“.
Удовлетворен съм, че авторката се съгласи с мен.
Вероятно е искала завършващата част като обединително звено да носи наименованието и на трилогията?
Със сагата „Мария Магдалена“ приключва важен етап в
развитието на Благомира Халачева.
Писана преди повече от 30 години, дълго носена, поправяна,
допълвана, изменяна, тя най – сетне достига до своя читател.
Създадена по горещите следи на събитията днес се възприема вече като хроника и
равносметка на едно не толкова далечно, но много важно да развитието на
страната ни време, написана вдъхновено, амбициозно и с много любов.
Какво предстои в бъдеще?
Среща със следващата й дилогия „Адвокат на съдбата“?
Ново предизвикателство и нова изненада?
Ще изчакаме и ще видим, ще прочетем и ще разберем, а
дотогава нека потънем в света на трилогията „Мария Магдалена“…
Уверявам ви, че си заслужава.
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар