петък, 11 ноември 2022 г.

"Презрението" на Моравия и Годар

 

          „Презрението“ на Моравия и Годар

 

„Презрението“ е любим мой роман на Алберто Моравия, излязъл през 1954 г. , преведен 10 години по – късно от Виолета Даскалова за издателство „Народна култура“ ипреиздаден от изд.“Унискорп“ през 2011 г.

Още като го четох искрено симпатизирах на сценариста Рикардо Молтени.

В негово лице писателят описва със симпатия преживелиците на един млад талант, продал се на филмовата индустрия, за да купи дом за любимата си жена и отказал се от амбицията да пише стойностни драми.

Желанието му да твори истинско изкуство са задушени от комерсиалните амбиции на продуцента Батиста  и от смешните психоаналитични напъни на режисьора Райнголд.

И става така, че жена му го напуска ,не само тялом, но и духом.

Дали Молтени е  антигерой? Доколко е заслужил съдбата си?

Както и в другите си творби Моравия не чете морал, не обвинява, не предлага готови решения.

Горчивият разказ за Молтени подтиква читателят сам да открие истината за неговия живот…

Девет години след излизането на романа прочутият режисьор Жан – Люк Годар пристъпва към екранизацията му.

Той е и сценарист на филма, обкичен със славата на баща на „новата вълна“ във френското кино, благодарение на успеха на дебютния му опус „До последен дъх“ (1960) с Жан – Пол  Белмондо и Джийн Сибърг.

Смятан за новатор и бунтар, при снимането на „Презрението“ Годар прави неизбежните промени в литературния първоизточник, запазвайки неговия критико – изобличителен патос.

Това неминуемо влияе на крайния резултат – „Презрението“ е  качествен щемпъл на Годар, заснет със замах от Раул Кутар в ярки цветове, подпомогнат от деликатната и въздействаща музика на Жорж Делерю.

Цялостната реализация на филма е под зоркото око на продуцента Карло Понти , творбата е натъпкана със звезди и амбицията е без да се кастрира  критичвостта на оригинала да се създаде стойностен  филм, който да се гледа с интерес навсякъде по света.

Само така си обяснявам факта, че „Презрението“ е от много малкото филми на Годар покрил разходите си и донесъл малка печалба в размер на 20 253 долара.

Ще кажете – нищо работа – но нека не забравяме, че става дума за скъпия долар от началото на 60 – те години на миналия век и за бюджет от 900 000 долара!

В екранизацията са сменени имената на основните герои – Батиста става Джеръми Прокош, Молтени – Пол Жавал, Райнголд добива облика на Фриц Ланг, знаменитият немски режисьор, играещ себе си, Емилия Молтени се превръща в Камила Жавал.

Годар търси колкото френска, толкова и космополитна атмосфера за драмата си и затова бяга от италианската обвързаност на своите герои.

Режисьорът остава верен на духа и основните послания на романа, не изопачава сюжета му и акцентува на конфликтните отношения между основните фигури на творческия екип, ръководен от Ланг на остров Капри при заснемането на поредната версия на „Одисея“ от Омир.

Ланг търси нов прочит на безсмъртната творба на Омир,вярвайки, че силата на епоса е във вярата на Омир в реалността, такава, каквато е , Прокош иска да направи история  с  дуели и голи момичета, а Пол Жавал се надява да преработи сценария…

Тръгвайки по пътя на компромиса и  както е в романа Жавал се съобразява със заръките на Прокош, в името на голямата си любов, на която трябва да купи апартамент.

Става така, че Камила тръгва с Прокош, а Жавал за награда получава нейното презрение.

Съдбата обаче си знае кому какво да отсъди – Камила и Прокош загиват в автомобилна катастрофа,Пол се завръща в театъра, а Ланг завършва филма сам.

Както се казва  - „Всекиму своето!“

„Презрението“ е смел, критичен, ангажиран и майсторски направен филм, който се гледа като откровение и днес.

Смея да твърдя, че е сред най – добрите във филмографията на Годар, включително и заради силните изяви, които демонстрират звездите, ангажирани в него – като Камила Брижит Бардо е не само ослепително красива, но и пресметлива и хитра интригантка, готова на всичко за собствения си просперитет, Мишел Пиколи като Пол Жавал е възхитителен в образа на претърпял крушение идеалист, Джак Паланс  , познат от „Атака“ (1956) и „Аустерлиц“ (1960) е незаменим за ролята на продуцента Прокош, а Фриц Ланг си е просто Фриц Ланг – една кинолегенда, приела да играе в панаира на суетата себе си , поднасяйки с финес и чар своето последно артистично рлевъплъщение в киното…

Реализиран в рамките на 101 минути, със световна премиера преди 60 години, на 29 октомври 1963 г.,“Презрението“ на Годар и Моравия си остава сред  безценните елмази в целулоидния свят, чието значение и влияние нарастват с течение на времето.

Вечна класика, която всеки уважаващ себе си киноман трябва дапознава.

Борислав Гърдев

„Презрението“ може да се гледа на w139.zona.plus/movies/prezrenie

Няма коментари:

Публикуване на коментар