За правото
на избор, приятелството и нещата от живота
Следя творческото му развитие от 1988 г., когато в Габрово ,
на фестивала на комедийния филм, се скъсах от смях на неговите „Жени на прага
на нервна криза“.
Запомних името му – Педро Алмодовар, което ми стана особено
скъпо след като гледах - „Ела, завържи
ме!“, 1989,„Всичко за
майка ми“, 1999 и „Говори с нея“, 2002, „Завръщане“, 2006.
Този надарен и талантлив автор си разбираше от занаята, черпеше сюжети от своя
живот, но ги превръщаше във вълнуващи, смислени и разтърсващи истории с винаги
много силни женски персонажи, в които по традиция се превъплъщаваха най –
добрите и най – красивите актриси на испанското кино – Сесилия Рот, Пенелопе
Крус, Виктория Абрил,Кармен Маура.
С Алмодовар изгря звездата и на Антонио Бандерас и преди да
стане явление в американското и
световното кино, той бе трайно обвързан със знаменития постановчик точно след
успеха на „Жени на прага на нервна криза“ от 1988 г.
Естествено, не всичко, създадено от Алмодовар ми е харесвало
и ме е впечатлявало – „Хулиета“ от 2016 не можа да ме привлече напълно, допадна
ми много най – вече заради топлата
автобиографична история "Болка и величие“ от 2019 г., но късометражното
упражнение „Странен начин на живот“ от 2023 г. направо ме шокира.
По принцип съм широко скроен, но точно в уестърн да гледам
мъжка любов и голия задник на Итън Хоук ми дойде в повече…
Отделно горестно се зачудих как биха приели творението на
Алмодовар Джон Уейн, Гари Купър или Чарлс Бронсън…
За „Съседната стая“ ,2024, четох предимно суперлативи и
адмиративни ревюта.
Гледах филма с голямо желание и внимание.
Обран, филигранен, с майсторски поднесена интрига.
Силна и стойностна психологическа драма,заснета великолепно
от Едуард Грау ( „Извън играта“, 2020) по романа на Ингрид Нунес,прекрасна
актьорска игра – на Тилда Суинтън – Марта, Джулиан Мур – Ингрид, Джон Тортуро
–Деймиън и Алесандро Нивола – разследващият полицай…
На моменти ми се струваше, че с темата – за евтаназията и за
правото на човек сам да избере кога да сложи край на живота си, за сложните
отношения между поколенията – образно казано това на Виетнам и днешното –
лутащо се между гафовете на неолиберализма и каноните на консерватизма,
Алмодовар е наметнал плаща на мъдрец – сърцевед и води разказа към разтърсващ
финал, напомнящ най – добрите образци на Бергман от рода на „Есенна соната“ от
1978 или на Уди Алън - „Хана и нейните
сестри“, 1986, „Съпрузи и съпруги“, 1992, „Син жасмин“, 2013…
И все пак…
„Съседната стая“ е елегантно и изтънчено есе за смисъла на
живота и за избора на смъртта, но самият филм не достига дълбочината ,
необходима при разглеждането на толкова сериозна и значима тема.
Прекалено бързо и лесно Марта решава да напусне този свят в
разкошна вила извън Ню Йорк, а още по – ентусиазирано най – добрата й приятелка
Ингрид се съгласява да участва в нейното ритуално самоубийство с хапче, купено
нелегално от тъмната мрежа…
Двете водещи актриси са наистина зашеметяващи и все пак Тилда Суинтън прекалено натрапчиво напомня
ходещ мъртвец, Джулиан Мур е неизменната самарянка, а Джон Тортуро – досадният
интелектуалец, ползван пълноценно от
двете приятелки – военен кореспондент и писателка, вълнуващ се повече от
климатичните промени и бъдещето на света отколкото от засягащата го и него
човешка драма…
Визуално филмът е безупречен, но дългите обстоятелствени
диалози – особено разпита на Ингрид от полицая – религиозен фанатик, се оказват
нефуннкционални и дори дразнещи вкуса на
изтънчените фенове на подобни драматични сюжети.
И се оказа, че „Съседната стая“ е прекрасен филм, дело на
велик режисьор, който обаче за пореден път не успя да ме впечатли емоционално в
достатъчна степен.
Борислав Гърдев
„Съседната стая“, 2024, сц. съвместно с Ингрид Нунес и реж.
Педро Алмодовар, 107 мин., производство и разпространение „Пате“,„Уорнър брадърс“, втори негов филм на
английски език
Няма коментари:
Публикуване на коментар