Робърт Де Ниро на 75 години
Един от най – големите и обичани американски актьори на 17
август чества юбилей.
Става на 75
години.
Размишлявайки върху този факт, установявам, че не са малко моите
любими актьори , направили кариера пред очите ми, които навлизат в подобна
почетна възраст.
Сред тях водещото място безспорно заема де Ниро, носител на
две награди „Оскар“ за 1974 и 1980 и на президентския Медал на свободата от 22
ноември 2016 г..
Той се ражда в Ню Йорк, в семейство на художници, които се
развеждат през 1945 г.
Де Ниро расте в Града на голямата ябълка и попива културата
на многонационалния мегаполис, на съседите, с които се сблъсква всеки ден.
Тези незабравими срещи и спомени ще са му от полза след
години, когато застава зад камерата за своя режисьорски дебют „Приказка от
Бронкс”(1993).
От малък Робърт зане, че ще стане актьор.
Учи м Американ Уъркшоп и в прочутото Актърс студио при Стела
Адлър и Лий Страсбърг.
За киното го открива Брайън де Палма.
С него снима малки роли в
„Сватбена вечеринка”(1966)
и „Поздравления”(1968).
Първата по – значима роля – на
гангстера Лойд Бейкър – ще получи от Роджър Корман в преоткритата впоследствие гангстерска
драма „Кървавата мама”(1970).
Джон Хенкок му подпечатва билета
към славата със спортната сага „Удряй бавно барабана”(1973), в която създава силния и
запомнящ се образ на бейзболиста Брус
Пиърсън.
След това го поема и Мартин
Скорсезе за първия си значим филм „Гадни улички”(1973), в който убедително се превъплъщава като Джони Бой.
Остава само Копола да му предложи
ролята на младия Вито Корлеоне в „Кръстникът”, част II” (1974), да получи „Оскар” за поддържаща мъжка роля, да завалят
сравненията с Марлон Брандо и да потече потока от предложения за нови роли, при
още по – известни и амбициозни постановчици.
Де Ниро внимателно подбира ролите
си през 70 – те и 80 – те години на миналия век.
Всеядността му ще се прояви чак в
края на 90 – те, той разчита на трайни
контакти с най – изявените американски и европейски постановчици и затова
кариерата му бележи непрестанен възход.
Със Скорсезе двамата правят 12 филма ( броя и озвучаването на анимационната
приказка „История с акули”, 2004 на Вики Дженсън, както и рекламния
„Прослушването“, 2015 и късометражния "вечеря с Дон", 2016).
Твърдя уверено, че именно под
неговата палка де Ниро израства като голям актьор, майстор на превъплъщението,
което след това той изкусно експлоатира до безкрай в поредица от по – скромни филми, в които наистина ни оттегчава с
характерните си мимики и жестове и с позьорско пласираното си артикулиране пред
камерата.
Чрез Скорсезе той печели „Оскар”
за главна мъжка роля за „Разяреният бик” през 1980 г., в който създава
незабравимия образ на боксьора Джейк Ла Мота, навлиза в света на комичното в
„Краля на комедията”(1983) като
Рупърт Пъмпкин, научава се да свири на саксофон като Джими Дойл в разточителната
музикална драма „Ню Йорк, Ню Йорк”(1977) , прави съкровения извод, че Ню Йорк е огромен кенеф в
култовата драма „Шофьор на такси”(1976) като Травис Бийкъл и доказва, че е незаменим за
гангстерските драми като Сам Ротстейн в „Казино“(1995) и Франк Шиър в „Ирландецът“ (2018).
Де Ниро има шанса да работи с Елия
Казан в „Последният магнат”(1976)
по романа на Фицжералд, изграждайки внушителния образ на продуцента Мънроу Стар,
да създаде паметник на италианската поземлена аристокрация като Алфредо Берлингиери
в легендарната сага на Бернардо Бертолучи „Двадесети век”(1976) и като Майкъл Вронски да защити
своята гледна точка за виетнамската трагедия в прочутата драма на Майкъл Чимино
„Ловецът на елени”(1978).
През 80 – те години на миналия век
той създава монументална и незабравима интерпретация на Дейвид Ааронсън в
прочутата гангстерска епопея на Серджо Леоне „Имало едно време в Америка”(1983), както и на покаялия
се католически свещеник Родриго Мендоса в друга незабравима драма на Ролан
Джофе „Мисията”(1986),
в изключителния дует с Джеръми Айрънс – отец Габриел.
Оттогава датира и увлечението да
се снима в епизодични роли в иначе качествени филми като „Бразилия”(1985) на Тери Гилиам,
Недосегаемите”(1987) на де Палма, в който блясва като неподражаемия Ал Капоне,
„Ангелско сърце”(1987)
на Алън Паркър, Среднощно препускане”(1988) на Мартин Брест, „Големите надежди“ (1998) на Алфонсо Куарон.
Експериментира отново в комедията
в „Ние не сме ангели”(1989) на Нийл Джордан и мелодрамата –
„Да се влюбиш”(1984) на
Улу Кросбърг, с когото си сътрудиничи още от „Признания”(1981) и „Станли и Айрис”(1989) на Мартин Рит.
90 – те години започват ударно и
са много плодотворни в неговата кариера.
Прави дебюта си като постановчик
през 1993 с „Приказка от Бронкс”, продължава сътрудничеството си при Скорсезе в
„Добри момчета”(1990),
„Нос страх”(1991) и
„Казино”(1995), създава
култов дует с Ал Пачино в „Жега”(1995)
на Майкъл Ман, отново мери сили с комедията и сатирата в „Бясното куче и
Глория”(1993) на Джон
Макнотън и „Фенът”(1996) на Тони Скот.
Подпомага като отец Боби
амбициозният проект на Бари Левинсън „Спящите”(1996) и като Мой Тилдън Джеймс Манголд
за проблемната драма „Град на ченгета”(1997), облича престилката на доктор Уоли в „Стаята на Марвин”(1997) на Джери Закс, потъва
в света на аутуистите в гениалната си изява на Леонард Лоу в шедьовъра на Пени
Маршал „Пробуждане”(1990),
снима с Алфонсо Куарон осъвременена версия на „Големите надежди”(1998), поглежда към
комерсиалното кино с „Ронин”(1998)
на Джон Франкънхаймър и успява да работи в два от култовите опуси на
десетилетието „Да разлаем кучетата”(1997) на Бари Левинсън като Конрад Брийн, сатира, предусетила
инвазията на НАТО в Косово и най – вече „Джаки Браун”(1997) на Тарантино, в който създава
знаковия образ на Луис Гара.
В края на десетилетието го поема
Харолд Реймис за ролята на смехотворния гангстер Пол Види в „Анализирай това”(1999).
Филмът се радва на голям успех,
публиката харесва и дуета му с Били Кристъл – д – р Бен Собъл, след което настъпва милениума и де Ниро просто се
развихря.
Започва да приема всякакви
предложения – от 3 през 2000 до 6 през
2013 г и 5 през 2015 г.
Снима се и в незначителни
продукции, в непълноценни роли, в продължения на касови хитове, което му носи
някакво удовлетворение, най – вече при попълването на банковата му сметка.
През 2000 г.Джей Роуч го поема
като бившият функционер от ЦРУ Джак Бърнс за „Запознай ме с нашите”.
Филмът има още две продължения,
които са значително по – слаби от оригинала, но затова пък успешни във финансово отношение – „Запознай ме
с вашите”(2004) и
„Запознай ме с малките”(2010).
Идва ред и на другото продължение
– „Анализирай онова”(2002)
на Харолд Реймис.
А също и лавина от заглавия, сред
които само маркирам по - запомнящите се – „Мъже на честта”(2000) на Джордж Тилман, „15 минути” (2001) Джон Херцфелд,
„Прецакването”(2001) на
Франк Оз, „Криеница”(2005)
на Джон Полсън, „Праведно убийство”(2008) на Джон Авнет с втория не толкова успешен дует с Ал Пачино
, „Всички се смяха”(2009)
на Кърк Джоунс.
През новия век де Ниро игра и в
приказка – като капитан Шекспир в „Звезден прах”(2007) на Матю Вон, беше перуански
архиепископ в „Мостът на река Сен Луис”(2004) на Мери Макгукиън и ни
измъчи с комедийните си изяви в „Шоуто започва”(2002) на Том Дей , „Запознай се с
вашите” (2004) на Джей Роуч, „Ох,
на дядо!“ (2016) на Дан Мейзър, с който
стигна „дъното на варела“, преди да докаже, че може да бъде и нормален комик в
„Комедиантът“ (2017) на Тейлър Хакфорд, в който
спечели овациите ни като застаряващата бивша тв звезда Джаки Бърк и най – вече
като дядо Ед във „Война с дядо“ (2019) на Тим Хил. .
Годините, които оценявам като не
особени успешно за звездата, все пак му предоставиха и няколко възможности за
върхови изяви.
Откроявам „Град край морето”(2002) на Майкъл - Кейтън
Джоунс, където блесна като лейтенант Винсънт Ла Марка, вторият му много
амбициозен и прецизно заснет режисьорски филм „Добрият пастир”(2006), в който бе неподражаемият
генерал от ЦРУ Бил Съливан, сатирата на холивудските нрави, дело на Бари Левинсън
„Какво се случи”(2008),
както и трите му добри превъплъщения от 2010 г. в „Мачете” на Робърт Родригес,
„Стоун” на Джон Къран и „Запознай ме с
малките”, където под палката на Пол Уайц отново жестикулира като Джак Бърнс.
В последно време де Ниро е все
така напорист и всеотдаен в работата си.
Джовани Веронези го преоткри за
комедията с „Уроци по любов”(2011),
Гари Маршал му предложи прекрасна епизодична роля на Стан Харис в „Новогодишна
нощ”(2011), а в „Елитни убийци”(2011) на Гари Маккендри бе
неузнаваемият Хънтър, замесен в мрежата на международния тероризъм.
2012 поднесе нови интересни
предизвикателства за де Ниро – в „Червени светлини” на Родриго Кортес ни
изненада като шарлатанина – прорицател Саймън Силвър, в „Извънслужебна работа”
на Джеси Тереро блесна като мафиотския бос Джо Сарконе, в „Да бъдеш Флинт” на
Пол Уайц се върна към света на „Пробуждане”, а в „Наръчник на оптимиста” на
Дейвид О. Ръсел като Пат старши напомни за най – добрите си времена от 70 – те
– 80 – те години на миналия век, когато всяка негова изява се приемаше като
събитие и откровение.
Не случайно и заслужено за
майсторската си интрепретация получи номинация за „Оскар” за поддържаща мъжка
роля.
Идват следващите срещи с любимия актьор – в „Сезон за убийства”(2013) на Марк Стивън
Джонсън, за снимките на който де Ниро се отби и в София, партнирайки на Джон
Траволта като полковник Бен Форд в драма – микс между „Ловецът на елени”,
„Смъртоносен лов” и „Рамбо”,,,Мотел”(2014) на Дейвид Грович,”Малавита”
(2013) на Люк Бесон,
„Голямата сватба” (2013) на Джъстин Закман , както и в „Последният пенсионерски
запой”(2013) на Джон
Търтълтауб , „Америкаснки играч” на Дейвид О.Ръсел и „Бойни старчета”(2013) на Питър Сегал, в
който осъществи дългоочаквания си дует със Силвестър Сталоун.
Снима се отново при Дейвид О.Ръсел
в „Джой“ (2015),бе на ниво в кримката
„Обирът“ (2015) на Скот Ман и особено като
пенсионираният стажант Бен в „Обратно в играта“ (2015) на Нанси Майърс, за да се завърне уверено към най – добрите си
превъплъщения от миналите десетилетия в „Юмруци от камък“(2016) на Джонатан Якубович – старият треньор Рей Арсъл, „Комедиантът“
(2017) на Тейлър Хакфорд , магьосникът на
лъжците Бърни Мадоф, откраднал от данъкоплатците 65 милиарда долара по схемата
„Понци“ от едноименния тв хит на Бари Левинсън от 2017
г ,съдията Робърт Мюлър в "Събота вечер на живо" (2018)на Грег Скарничи, където демонстрира безспорния си комедиен талант...
В напрегнато очакване сме какъв ще
бъде резултатът от поредната му колаборация със Скорсезе в „Ирландецът“…
Робърт де Ниро е работил активно и
в театъра, аз още помня с какъв възторг бе
посрещнато участието му в „Кюба и неговото
мъниче”на Бил Харт през 1986 г., как се коментираха изявите му в много успешни реклами за автомобили и бишкоти,неговото гостуване в "Шоуто на Дейвид Летерман" (2010) и на Алек Болдуин (2018)...
Навлиза в своята златна възраст,
овладял до съвършенство актьорското майсторство и снимайки все така активно и
настървено.
Той се е доказал като артист,
режисьор и продуцент – организатор на прочутия кинофестивал „Трайбека” на името
на неговото ню йоркско киностудио и бизнесмен с верига от ресторанти.
Ще очаквам да е по – прецизен в
следващите си изяви, да се опита да се върне към режисурата и най – накрая да
седне и да напише своята автобиография.
Защото в нея има какво да разкаже
– и за професионалната си реализация, и за контактите си със световни
кинознаменитости, и за личния си живот и двата си брака с Даяна Абът и Грейс
Хайтауър, която от 17 юни 1997 г.е негова законна съпруга.
С годините ние свикнахме с
неговото присъствие на екрана, с образите му на психопати, насилници, комплексари,
полицаи, свещеници, мафиотски босове ,магнати, смешници и забавни старци.
С неговата бенка на дясната буза,
с прословутите му мимики и топлия му задушевен глас.
Вярвам, че и в бъдеще ще ни понася
нови интересни екранни изяви.
Защото той умее да играе - и още как!
Дайте му само добър сценарий и
опитен постановчик и той и от малката поддържаща роля ще направи шедьовър.
Но сякаш все повече ще има нужда
от провокации от страна на режисьорите, за да излезе от кожата на познатите си
стереотипни изяви – справка татко Пат в „Наръчник на оптимиста” на Дейвид
О.Ръсел и получилият инсулт Уолт
Кунц в „Мис Съвършенство”(1999)
на Джоел Шумахер...
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар