четвъртък, 14 май 2020 г.

Сериали по вдреме на криза


   Сериали по време на криза


Криза .Пандемия.Извънредно положение.
„Заедно под карантина“ – зове от еп.35 на сезон 9 на 7 май  2020 г.вечният и несвършващ суперсериал „Откраднат живот“ с режисьор Яна Титова, яхнал в движение вълната на общественото внимание…
Няма филмови и театрални премиери, а по социалните мрежи по милост ни пускат за празниците „претоплени манджи“ – видеозаписи на стари постановки, които някога са получавали награди и са се смятали едва ли не за шедьоври, а днес се гледат с усилие и досада.
Справка „Калигула“ (2008) на Явор Гърдев и „Когато дъждът спря да вали“ (2013) на Зорница София Попганчева.
Къде е спасението?
Естествено в сериалите, доколкото ги има в приемлив вид по тракерите и телевизионните канали.
И това доживяхме – да гледаме серийни филми като арестувани.
Спирам вниманието си върху четири такива, направени по новите стандарти – накъсани на части по 6, 8, 10 и 20 минути и предназначени за смартфони и джиесеми.
Не коментирам дали това е съдбата на тв филмова продукция и точно по такъв ли начин тя трябва да се разпространява.
След като вече образците са налице и се налагат във водещите кинометрополии – дали ни харесва или не – това е вече не бъдещето, а настоящето ни.
Днес консуматорът, зрителят е атакуван ежеминутно от различни медии и информационни източници.
Той е изтормозен, изнервен, няма достатъчно време и не винаги разполага със сигурни доходи.
Защо да не му предложим ново зрелище – минисериал по смартфона ?
Ще го накълцаме  на  фрагменти и ще му ги пускаме „на час по лъжичка“.
Ако му хареса , ще го  изгледа целия .
Разбира се , всеки епизод ще се съпровожда  с минимум три рекламни вставки за покриване на разходите и ще се направи нужната разгласа.
Така цикъл от пълнометражни филми по „History channel“ се събира компактно. Досущ както ни обясняваха преди 45 години каква била задачата на водещия на информационната емисия в САЩ в 20, 00 часа по  CBS – да вмести цялата информация на „Ню Йорк таймс“ на гърба на пощенска марка.
Нищо ново под слънцето…
Струва ли си?
Да, ако гледаме „1968 digital(2019), „Свобода за Рейшон“ (2020)или „Най – опасната игра“(2020).
Съществува и друг вариант –  шест части по 20 минути, какъвто е случаят със ситкома „Разузнаване“ (2020).
„1968 digital (качване на поредицата на 5 февруари 2019) е амбициозен и смел проект, дело на Михаил Зигар и Тимур Бекмамбетов.
Зигар го познавам като автор на бестселърите“ Путин.Неизбежните войни“ (2015) и „Империята трябва да умре“ (2018), а Тимур Бекмамбетов е сред най – популярните руски режисьори,създателят на „Нощен патрул“ (2004),“Дневен патрул“(2006), „Неуловим“ (2008),„Елхички `1914“ (2014) ,„Бен Хур“(2016) и „Профил“ (2018).
Двамата са обединили усилията си и са направили  авангарден сериал, обхващащ най – важните събития от 1968 г., преглеждайки хиляди метри филмов и видеоматериал и запознавайки се с теченията на водещи вестници и списания по света.
Замисълът е поднесен ефектно и атрактивно – върху екран на смартфон, изпълнен с уникални кадри и придружен с язвителни и хапливи есемеси, допълващи и осмислящи случващото се по света.
А защо 1968 г.?
Според авторите, това е „годината, от която започва всичко“, въпреки че  замисълът носи провокативното заглавие „История на бъдещето“.
За Зигар и Бекмамбетов 1968 г. е наистина възлова, съществена и основополагаща.
Тогава тръгва технологичната революция, човек се готви да стъпи на Луната, жените и чернокожите се борят за своите права, студентите въстават срещу ограниченията на еснафските порядки, Джеймс Браун , „Доорс“ и „Бийтълс“ достигат пика на популярността си,Елизабет Тейлър иска да снима в Москва „Синята птица“ по Метерлинг,Солженицин пише „В първия кръг“ и „Раковото отделение“, Висоцки изживява голямата си любов с Марина Влади, в Прага се мъчат да градят социализъм с човешко лице, в Хавана тръгват по отъпканата пътека на Ленин и Сталин и дори изнасят революция в Боливия, Виетнам се бори с американския си противник под ръководството на Хо Ши Мин и ген.Во Диен Зяп, Уолтър Кронкайт призовава за спиране на военните действия в югоизточна Азия,избухва сексуалната революция,Кристиан Диор твори мода за обикновения гражданин, Мао надвива партийните си врагове и слага край на прословутата Културна революция, а де Гол и Линдън Джонсън изкарват последните си месеци във властта.
Признава си, че изгледах 40 – те епизода на един дъх.
Получил се е строен и интересен разказ, свидетелство на човешките усилия през една година, когато наистина се случват много  важи неща, вземат се съдбоносни решения – нахлуването в Чехословакия на 21 август 1968 г.,правят се дръзки  експерименти – подводната одисея на Жак – Ив  Кусто, а дори богатите и известните плачат – Анди Уорхол преживява покушение, а Джанис Джоплин затъва в своята наркотична зависимост.
Убити са Мартин Лутър Кинг и Робърт Кенеди, докато папа Павел VI е подложен на ожесточени критики заради съпротивата му срещу женските амбиции да се  абортира, когато дамите сами пожелаят.
Завиждам на Зигар, че е намерил подкрепа в лицето на „Алфа банк“ и на такъв мастит продуцент  и постановчик като Бекмамбетов и е успял да осъществи на завидна висота своя смел и амбициозен проект.
Естествено, при внимателно гледане, ще се открият и  липси – няма отделен епизод за „Ролинг стоунс“ например,а групата  през 1968 издава  албума „Просешки банкет“, докато събитията в Индия са само маркирани с идването на власт на Индира Ганди през 1966 г.
В епизода за Пражката пролет исках да видя награждаването на Иржи Менцел с  „Оскар“ за най – добър чуждоезиков филм, получен за неговия шедьовър „Строго охранявани влакове“.
Церемонията от 10 април 1968 г. я има в мрежата, намерих частта, която ме интересуваше и видях моя любим режисьор да излиза на сцената, леко наклонен и притеснен  и да произнася храбро и бързо своето предварително приготвено изречение на английски език.
Отсъстват  най – важните филми на 1968 г. – от „Ромео и Жулиета“ и „Имало едно време на Запад“ до „Булит“, „Чарли“ , „Теорема“ и „Смешното момиче“.
Зигар и Бекмамбетов си имат свой фаворит – „Нощта на живите мъртви“ на Джордж Ромеро и му посвещават цял епизод – това е техният избор и е въпрос на принцип дали ще се съгласиш с него или не.
Имах нужда от още един епизод – за президентската надпревара в САЩ през 1968 г., за дуела между Хюбърт Хъмфри и Ричард Никсън.
Наложи се да изгледам  речи те им при приемането на номинациите  от техните партии – на Хъмфри в Чикаго на 21 август 1968 г. от Демократическата партия и на Никсън в Маями на 6 август от Републиканската партия.
От дистанцията на времето е любопитно да проследиш техните изяви и да разбереш защо побеждава Никсън.
Хъмфри е зализан, благ, наперен, като типичен вашингтонски бюрократ, той произнася напевно общи фрази, докато 25 минутната реч на Никсън  е образец на проникновена, бляскава и добре премислена риторика.
Никсън говори с плам и силна вътрешна убеденост, той вдъхновява 20 000 делегати в залата с амбициозната си задача неговата администрация да държи връзка с хората, да наблегне на проблемите на черна Америка, да не забрави подрастващите и младежите,  независимо дали са мексиканци, италианци или поляци по произход,да се грижи за трудещите се , да възроди американската мечта, за да бъде САЩ велика страна, уважавана и харесвана по света.
Господи, това са думи, произнесени в разгара на виетнамската война, за която Никсън също говори с убеденост, че ще приключи, знаейки добре, че върху плещите му се стоварва бреме, наследено от администрацията на демократите, но той не бяга от отговорност и е готов за всяко предизвикателство.
А увереността и непоколебимостта му импонират залата, която изпраща речта му с две минутни ръкопляскания…
Ще попитате – къде сме ние в многоцветния пъзел на Зигар и Бекмамбетов?
Няма ни, за България не се споменава нищо – дори и заради инвазията ни в Чехословакия.
Все едно не е имало IX Международен фестивал на младежта и студентите в София от 28 юли до 6 август 1968 г.,на който дори се чакат да пеят „Бийтълс“, сякаш всичко у нас е мъртвило, незаслужаващо минимално внимание.
Дали това е закъсняла негативна реакция на бившия Голям брат или е просто досаден пропуск?...
Изгледах два американски  екшъна .
„Свобода за Рейшон“( финал на 29 април 2020) e от 15 части с времетраене от 6 до 10 минути.
Ако и да изглежда семпла история без претенции, дело на  опитния Сет Ман – „Елементарно, Уотсън!“ (2018), той разчита основно на силния сценарий на Марк Маурино , създаден по действителен случай и на впечатляващия актьорски дует между Стивън Джеймс и Лорънс Фишбърн.
Джеймс го знаем основно от „Надпревара“ (2016)на Стивън Хопкинс, където ни грабна със сърцатата си изява на легендарния лекоатлет Джеси Оуенс.
В сериала е ветеранът от Ирак Рейшон , забъркан в странна наркоафера с бивш  събрат по съдба от морската пехота, който отчаяно се стреми да защити своята правда, барикадиран с жена си и сина си в празна сграда в Ню Орлиънс.
Той приема да преговаря само с ветерана полицай лейтенант Стивън Понси – Лорънс Фишбърн.
Дебатите тръгват успешно, Рейшон се съгласява да пусне семейството си, но остава сам в апартамента,правилно предугаждайки, че го грози опасност.
Уви, в този сериал правдата не тържествува – хората от SWAT желаят бързо приключване на случая, предизвикал опасна обществена реакция и медийна шумотевица.
Тихомълком е извикан снайперист, като целта е ясна – виновникът да бъде убит, а семейството му съхранено…
Ужасният обрат разстройва до дъно ветерана Понси, който дори си хвърля полицейската значка.
Той осъзнава, че е използван и че не е успял да удържи на дадената си дума.
Единствено съчувствието на сина му го закрепва на повърхността ,а Лорънс Фишбърн ни
 поднася върхово актьорско постижение, напомнящо ни за най – добрите му дни в „Матрицата“ (2003), „Корени“ (2016), „Джон Уик - 2“ (2017).
Удоволствие е да го наблюдаваш как се старае да помогне, ако и да има вид на уморена и стара мечка и колко е унизен, след като разбира, че е употребен нечистоплътно.
Освен всичко друго ангажиментът му с този сериал е проява и гражданска доблест, тъй като той е насочен срещу полицейското насилие в САЩ, а както разбираме от финалните надписи „случаят "Рейншон“ не е изключение, а един от десетките, поставящи под съмнение ефективността в действията на правоохранителните органи в страна, сочена и досега за символ на демокрацията…
„Най – опасната игра“на реж.Фил Ейбрахам е филм от 150 минути, нарязан на 15 десетминутни серии, с финал на 22 април, при това опасно напомнящ прочутия роман на Стивън Кинг от 1983 г. „Бягащият мъж“. (Докато ние с умиление си спомняме за първия ни уеб сериал на Камен Коларов „Пъзел : Похитени“, излъчен на 3 октомври 2018 г. и разделен на 10 части по 10 минути…)
Всъщност става дума за смъртоносно преследване на доброволец с финансови проблеми, съгласил се на най – опасното приключение в живота му, от което ще оцелее с много усилия и късмет.
За да държи в постоянно напрежение зрителя сценаристите Скот Елдър, Джош Хармън, Ричард Конъл и Ник Сантора и постановчикът Фил Ейбрахам залагат на безкрайния екшън, на гонката, на схватките и най – вече на целеустремеността и устойчивостта в характера на главния герой Додж -  Лиам Хемсуърт, успял да финишира невредим ,макар и наранен, да спаси своята жена – Вал – Сара Гейдън и да докаже на създателя на шоуто Майлс – Кристоф Валц, че е най – добрият играч, че е непобедим и несломим,  защото има кауза и не се бои от жестоките препятствия пред  себе си.
Финалът на сериала е  много любопитен – Додж оживява като победител, но на хоризонта се задава следващият мераклия за кървавото зрелище и шоуто трябва да продължи…
„Разузнаване“ – премиера на 21 февруари  2020 - предлага горчиво – ироничен поглед към света на тайните служби, занимаващи се с електронната престъпност. На високо ниво и при сътрудничеството на представители на съюзниците  САЩ и Великобритания.
Само че в лъскавия лондонски офис на правителствения Център за връзка с правителството, отдел „Кибер безопасност“ , нищо не е такова , каквото изглежда или би трябвало да бъде.
Особено след пристигането на американската подкрепа Джери Бернщайн, оказал се надут дърдорко и с неприсъщо самочувствие, тъй като всъщност е изгонен от АНС, а впоследствие и преследван за издаване на държавна тайна.
Забавното е, че този нещастник и откровено некомпетентен агент бързо спечелва симпатиите на своите британски колеги, проваля се на полиграфа, но се старае да работи в екип, да се бори с престъпността, да се влюби  в своя колежка и дори да предлага нестандартни методи и способи за повишаване ефективността в дейността на службата.
Точно за това и английските съратници му помагат с импровизираната гей сватба между него и Джоузеф Харис, облекчавайки доколкото е възможно неговата печална участ в бъдеще.
Ситкомът е забавен и много смешен, гледа се с удоволствие, съществен негов плюс е химията и доброто взаимодействие между звездата Дейвид Шуимър – Бернщайн и Ник Мохамед – Джоузеф Харис, който е и един от сценаристите , заедно с Андрю Елард.
Режисьорът Мат Липси демонстрира проверен вкус към качествената комедия и допринася за доброто ни настроение с натрупания в миналото опит със сериалите „Малка Британия“ (2006) и „Това е Джинси“ (2014).
Без да е със свръх амбиции „Разузнаване“ печели с лекота  зрителските симпатии и закономерно се насочва към своя втори сезон…
Връщайки се към нашите географски ширини правя бърз преглед на пет нашумели сериала  - в Италия, Франция  и в бившия соцлагер – Сърбия, Русия и у нас.
„Новият папа“ (гледан на 11 и 12 април 2020) на Паоло Сорентино е продължение на неговия нашумял сериен филм от преди четири години „Младият папа“.
Още слоганът му впечатлява – „Двама папи.Един Ватикан.Предстои свещена война“, както и изящно написаният и пълен с тънък хумор и впечатляващи обобщения за съвременния  живот сценарий, дело на Стефано Бисе, Умберто Контарело и Паоло Сорентино.
Внушителен и на висота е и актьорският състав, в който блестят имена като Джуд Лоу – Лени Белардо, Джон Малкович – сър Джон Бренъкс, Сесилия де Франс – Софи Дюбоа, Людовин Сение – Ещер Орби,Силвио Орландо – кардинал Анджело Войело, Хенри Гудман – Дани, Даян Кийтън – сестра Мери, както  и Шарън Стоун и Мерилин Менсън,  имащи силни и запомняща се камео изяви.
Десетте епизода изтичат неусетно, особено, ако се гледат последователно, но по важното е, че те оставят трайни следи в съзнанието ни.
Защото поредицата не е екстравагантна сатира на нравите във Ватикана, нито извратена фантастика.
Тази наистина гениално конструирана и експонирана творба обсъжда въпросите за силата на вярата и за страха от загубата и самотата в напрегнатия ни ден.
Разпадът на обществото и пълната безсмисленост на днешните лидери, които не могат да гарантират сигурността  от терористични атаки и свеждат прословутата демокрация до измама, се осмива по ефектно – артистичен начин.
А къде е Бог? И кой трябва да управлява Светия престол в условията на привидно неразрешима  и абсурдна институционална криза?
Това са въпроси, които измъчват всички герои в продукцията.
Сериалът трябва да се гледа поне два пъти.Той провокира и забавлява.
Кара ни да търсим житейските истини, да не  се предоверяваме на авторитети и да отстояваме собствената си  позиция.
Освен всичко друго е заснет прекрасно от Лука Бигаци и е не само пиршество за очите, но и за разума ни.
Не знам дали ще има продължение.През декември 2019 г. операторът Бегаци призна, че е изтощен от сгъстения цикъл на работа по проект , струващ 40 милиона евро и се закани никога повече да не снима сериали…
Петият сезон на „Бюро за легенди“ – 6 април – 4 май 2020, с режисьори Ерик Рошант, Матийо Касовиц и Жак Одиар, предложи достатъчно напрегнат сюжет и силни емоции.
Не съм сигурен дали това ще е финалът на сагата – заговори се за закриването на бюрото, но ми бе любопитно да проследя съдбата на Гийом Малотру – Грубиянинът / Павел в яркото изпълнение на Матийо Касовиц, иначе чудесен професионалист,но вечно разпънат между Франция и Русия и техните специални служби, свой сред чужди, чужд сред свои, независимо дали е в Сирия или в Москва, дали се бори с терористи или флиртува с руския си началник Карлов – Алексей Горбунов.
В последния десети епизод на сезона се появява и нашият Захари Бахаров в ролята на Анатолий Хлебников, доказвайки за пореден път , че е неоценим като майстор на важни епизодични роли, вкл. в западни продукции, а финалните надписи, маркиращи посвещението на екипа „ в памет на звукорежисьора Марк Ангелс,починал на 54 г. от корона вирус на 9 април 2020 г.“грубо и директно напомнят на зрителя, че докато той се е забавлявал с прочутата тв драма, човек от екипа си е отишъл от този свят, покосен от връхлетялата ни пандемия…          
„Южен вятър“ на Милош Аврамович бе най – популярният сръбски филм за 2018 г., който гледах на 10 януари 2019 г. и за когото написах  възторжено ревю.
Какво бе учудването ми като разбрах, че Аврамович и съсценаристът му Петър Михайлович са разработили сериал, в който готовият филм присъства в първите четири епизода, а след това историята е доразвита с нови 10 епизода .
Излъчването започна на 10 януари и приключи навръх Великден – 19 април 2020 г.
Всяка серия се качваше на другия ден след показването й в мрежата и ,тъй като нямам проблем с езика, не ми бе трудно да я изгледам с нетърпение и голямо желание.
Съгласен съм с мнението на доста потребители, че този сериал, иначе направен с много ентусиазъм и солидно финансиране, е пълен с клишета, че той отчита постигнатото в Русия – „Бригада“ (2002) на Алексей Сидоров и у нас – „Под прикритие“ (2016) на Димитър Митовски и Виктор Божинов.
Това е и неизбежно – трудно се открива в развлекателния бизнес топлата вода.
Но на мен въпреки това ми бе интересно с „Южен вятър“.
Проследих напрегнатата интрига, видях и героизацията, и романтизацията на бандитите,  иначе по нищо не различаващи се  от хората на властта, които уж трябва да ги озаптяват, бях ням свидетел на сделките и схемите им и накрая съпреживях големия финал.
В него всичко си дойде на мястото – ненужният конкурент  - Василие Тирашинович - Байо –Любомир Бандович бе убит от Червения – Александър Барчек – старият и проверен партиен кадър, който предаде щафетата по търговията с боливийския наркотик на Петър Мараш – Милош Бикович, утвърдил се пред очите ни като новия Кръстник на сръбската мафия.
Това бе най – логичният ход, след като менторът му Царят – Предраг Мики Манойлович загуби жена си – Даниела Михайлович и реши да се оттегли.
Мараш осребри успеха си с луксозна къща и още по – шикозен джип, екссъпругата му София – Йована Стойкович предвидливо се прибра при него, Царят  се сгромоляса величествено и безжизнено до масата на верандата си в стил „Марлон Брандо“ от „Кръстникът“ (1972), а симпатичният мафиотски посредник Чезаре Лукарди – Паскуале Еспозито  върна на патрона си сумата от 400 000 евро, след което дрогата можеше вече свободно да превзема балканския пазар.
В „Южен вятър 2“ има и стабилна „българска връзка“.
Нещо, за което знаехме още от филма от преди две години.
Българският гангстер Димитър  Митевски в страховитото изпълнение на Христо Шопов и неговата дясна ръка Бойко – Александър Сано, без да забравяме Иван Костадинов – българинът, бяха достойни конкуренти и в измамата на сръбските си авери, но, логично, накрая загинаха със смъртта на храбрите ,при устроената им засада – Димитър, докато се опитва да прескочи телената ограда, а Бойко, издъхнал с наръгана в лявото му око отвертка…
Както се казва – чисти сметки и без конкуренция от опасните и непредвидими българи.
„Южен вятър 2“ е направен професионално безупречно, съспенсът е неспирен , актьорските изяви – особено на Милош  Бикович, Мики Манойлович и Алексдандър  Барчек са на завидна висота, специално внимание заслужава музиката на Александър Ранджелович  и особено песента „Пази се“, превърнала се в безапелационен хит и затова не се изненадах, че от RTS1 са замислили нов сезон на сериала.
Явно и при западните ни съседи апетитът идва с яденето.
Русия ме изненада приятно с  16 сериен боевик „Рикошет“ – 6 – 16 април 2020.
Над сценария са работили шест души – Денис Карышев, Родион Белецкий, Александър Турбин,Анна Графкова, Валерия Подорожнова и Вячеслав Кирилов, а като режисьори са се подписали Денис Карышев и Вячеслав Кирилов.
Всички те са под шапката на генералните продуценти Тимур Вайнщайн, Рафаел Минасбекян и най – вече Джанек Файзиев.
Той е истинският господар на шоуто.Той знае какво иска публиката и умее да й го поднесе по подобаващ начин – споменавам само „Консултантът“ (2016), „Мъртъв на 99 %“ (2016),“На лов за дявола“ (2017), „Крепостта Бадабер“(2018), „Консултантът 2 „ (2018), „Пазачът на фара“ (2019) и „Тримата капитани“ (2020).
В конкретния случай Файзиев използва умело устойчивостта на два архетипа, доказали своята ефективност .
 Артьом се завръща в родния си Анинск под чуждото име Денис и с намерението да прави бизнес като почетен олигарх.
Оказва се, че на всяка крачка го преследва миналото му отпреди 22 години, когато тържествено е погребан  и той точно като граф Монте Кристо , но в суровите руски провинциални условия, трябва да оцелява и раздава правосъдие – повече с куршуми и летящи трупове , отколкото с ритници и лично убеждаване.
Не крия, че на моменти епосът ми напомняше „Възмездие“ (2018)на Давид Ткебучава и Михаил Кабанов, но явно такава е действителността в необятната страна, където провинцията е стегната в менгемето на местни феодали и обслужваща ги власт, а за да се промени статуквото непременно трябва да се появи самотен храбрец, който да раздава правосъдие.
Като, разбира се, на финала като „бог на машината“ ще се яви в добавка  очакваният добър човек – шефът на полицията Ремизов – Сергей Чудаков, изпратен от Москва, който, заедно с Денис – Артьом Волков  - Александър Устюгов и Павел – Пьотр Риков, любимият на сестра му Вероника - Виктория Заболотная, ще възстанови правдата в малкото, но перспективно руско градче.
Сериалът ми хареса като драматургична конструкция.
За някои той може да се стори ненужно разтеглен, но ме впечатли  детайлната разработка на образите и адекватното усвояване на сюжета, подчинено на вътрешната логика и правдоподобност, вкл. и с неизбежното елиминиране на монтирания местен олигарх Седой, със само един гаф – необяснимото и останало без последствия освобождаване на Павел от Денис от скривалището, подготвено от Тимур – Константин Адаев.
„Рикошет“ ми допадна и с майсторската си режисура ,и с отличната актьорска игра, която, колкото и да е малко вероятно за сериал , смесица от мелодрама и кървав екшън,звучи правдиво и убедително.
Най – запомнящи са интепретациите на Александър Устюгов – Артьом Волков,  Сергей Шнирьов – Константин Седой,Константин Адаев – зловещият Тимур , Юрий Тарасов – Гонзо и ,разбира се, на Екатерина Волкова, създала подкупващо искрен и емоционално въздействащ образ на сляпата Кира, разкъсвана в чувствата си между Седой и Артьом.
Ще допълня, че не съм голям фен на сериалите, пускани но НТВ,тъй като ги смятам за спекулативни и евтино направени, но с „Рикошет“ положението е коренно различно.
Работено е здраво и умело, създаден е силен и впечатляващ продукт, който, не се стеснявам да го кажа - е на нивото на „Бригада“.
Тъй че най – вероятно, отчитайки и зрителските оценки и нагласи,  сме в очакване на втори сезон .
Отлично свършена работа от Файзиев и неговият екип!
В България като последна радост ми остана гледането на новия и толкова хвален сериал, излъчен по НОВА тв „Ягодова луна“  - 25 февруари – 12 май 2020.
Сценарият е дело на Милена Фучеджиева и Елена Иванова, а режисьори на 12 – те епизода са Зоран Петровски, Димитър Гочев и Асен Блатечки.
Поредицата е направена със замах, съчетавайки в себе си пожарникарска драма, мелодрама и изобличителен поглед към безпардонните кукловоди, все още чувстващи се господари у нас и направляващи съдбата ни.
Сериалът носи духа и атрактивното мислене на сценаристката Милена Фучеджиева, която натрупа опит със „Седем часа разлика“ (2012) и най – вече в сътрудничество с Елена Иванова при реализацията на „Пътят на честта“ (2019).
Режисьорите умело следват находките, динамиката и добре разработената образна система в драматургията и ни предлагат динамичен и смислен филм, който едновременно развлича и неусетно ни подтиква да се замислим.
Как трябва да живеем в този свят, къде свършва границата на компромиса, дали преследването на успеха и личния просперитет трябва да е с цената на всичко, колко са важни парите и общественото внимание, за да бъде всеки от нас щастлив и удовлетворен от своя живот?
В поредицата са събрани накуп най – известните и актуални артистични имена в България, които според възможностите си създават интересни и интригуващи образи.
От Асен Блатечки  - полковник Любо Божинов и Александър Сано – Георги Джамбазов до Христо Мутафчиев – Ангел Генчев , Димо Алексиев – Боян Генчев , Стефка Янорова – Светла Джамбазова,Радина Боршош -  Рая Божинова , Любомира Башева – Лизи и Невена Бозукова – Цвета.Не може да се  мине без дежурното присъствие на Ивайло Захариев, появяващ се в ретроспекциите като Димитър Джамбазов – бащата на Георги.
Сериите текат неусетно, въпреки подозренията, че създателите им прекалено много са се учили от „Пожарникарите от Чикаго“на Майкъл Бранд  и Дерек Хаас, чийто осми сезон започна да се излъчва на 25 септември  2019 г.
Режисурата не блести с нещо оригинално , но и тримата постановчици  са опитни професионалисти и знаят как да задържат зрителското внимание, въпреки че в мен остава вкуса на нещо познато и вече гледано.
Те казвам, че „Ягодова луна“ е копие под индиго на „Пътят на честта“, но имам чувството за добре премислени ни хватки, познати от драматургията на Фучеджиева  и Иванова– като замяната на незаконни търговци през сръбската граница по време на ембаргото с колеги – пожарникари , абсолютните злодеи, приличащи си като две капки вода – Киро Християнина – Веселин Плачков  и Боян Генчев – Димо Алексиев  и конфликтуващите семейства  Джамбазови и Генчеви са най – малките от констатираните слабости.
В добавка натрупаните проблеми оформят пъзел, който, естествено, експлодира в буквалния смисъл на думата на финала на 12 епизод със смъртта на Алекс -  Ваня Джаферович, подготвяйки ни за следващ сезон…
Приключвам прегледа си  на 13 май, съвпадащ с края на извънредното положение  и въвеждането на извънредна епидемична  обстановка в България.
Търся символика за случващото се по света и у нас и се сещам само за заглавието на един важен филм на Рангел Вълчанов от 1988 г. – „А сега накъде?“
Борислав Гърдев



Няма коментари:

Публикуване на коментар