За опашката, кандидат - президента и вечната ни орис
Захари Карабашлиев отново изненадва.
След повестта „Жажда“
предлага на вниманието ни роман, амбициозен и свръх актуален, различен
от това, което сме очаквали , но все така много добър.
„Опашката“ (2021) е писан седем години.
Замислен и реализиран е преди пандемията и звучи като
дистопия, но , когато го четеш в условия на изолация и общественr ограничения, съвсем не се
възприема като горчива сатира на бъдещето, а като съвсем ясна и нагледна
плашеща ни реалност.
Карабашлиев се бори с каверзния въпрос, измъчвал дълго
Бодрияр – „Заличаването на Бог ни изправи срещу реалността.
Срещу какво ще ни изправи заличаването на действителността?“
Амбицията му е да създаде философски вглъбен роман с
послания,извлечени от трудовете на Платон, Хана Аренд, Карл Попър, Албер Камю,
Джордж Оруел и Джорджо Агамбен.
Такова е желанието , друг въпрос е на какво ниво е самата
реализация.
Личното ми мнение е, че там, където авторът търси значими
обобщения и изводи за обществото и светът, който обитаваме е резоньорски сух,
докато стихията му е в умелото и завладяващо пресъздаване абсурдите на делника
ни, на катаклизмите и стълкновенията, които тресат родината ни и самите нас.
Доста рисковано, но и мотивирано Карабашлиев залага на два акцента, които движат повествованието, избягвайки вече
„варненската връзка“ и превръщайки го в софийско – космополитно.
Опашката, с която се сдобива неочаквано Невена, бъдещата
съпруга на писателя Павел Панев, кандидат – президент на републиката и
неприличното предложение за най – високия държавен пост, който алтер егото на
писателя получава от приятелката му Патриция и генералът в сянка Статев.
Невена е едновременно очарователна, красива, амбициозна –
шеф е на дирекция „Сигурност и отбрана“ в Страсбург със задача да предотвратява
всякакви конфликти в Европа, единственият истински обичащ Панев човек в романа,
оказала се с израстък, който я прави РАЗЛИЧНА в нашето консервативно –
котловинно общество и сериозно препятствие за кампанията на нейния бъдещ
съпруг.
Хрумката с опашката е интересна и забавна, напомняща за
русалките, които с песните си са привличали екипажите в морето, но проблемът е,
че чак на финала Карабашлиев допуска ,
че не само Невена, но и други ЖЕНИ са с опашки в България – жертва на вирус или
мутация.
Находката не е доразвита в дълбочина, вероятно и защото се
експонира в разгара на старта на президентската кампания, но наистина може да
се съжалява за недостатъчно плътното разкриване на този феномен.
Колкото до президентската институция и кампания у нас
веднага се сетих за романа на Леа Коен
от 2012 г. „Кандидат – президента“.
В него писателката – дипломат разгръща своя версия на
съдбата на държавния ни глава в зората на демокрацията ни, позовавайки се на опита
и знанията си от надпреварата от зимата на
1992 г., когато на 22 януари д –
р Желев получи пълен петгодишен мандат за управление.
Карабашлиев използва формулата „Какво би станало, ако…“,
залагайки повече на фикцията и тревожещите го сериозни въпроси.
За компромиса например, при който известен аполитичен
писател е впримчен в мръсна политическа игра, уж с предизвестен успешен край.
Панев на шега се съгласява да стане НОВИЯ избраник на кукловодите
в сянка, да бъде и свежо лице, и партийно необвързан, и разчитащ на подкрепата
на младите и протестиращите „маски“ срещу статуквото в условия на глобална
икономическа, политическа и здравна криза и същевременно да се съгласи да
въвежда извънредно и военно положение, чрез което на базата на назначеното от
него служебно правителство плавно и сигурно да въведе диктатурата в България.
Много лесно и същевременно до болка познато би било
развитието на повествованието в тази посока, при което закономерно накрая
държавният глава ще осъзнае какви гафове е допуснал, които, вероятно, биха
коствали поста и живота му.
Захари Карабашлиев избира друг подход, при който обаче също
липсва хепи енд.
Първоначално Невена става „косвена жертва“ при акцията по
отстраняването на опашката й, а след това и самият кандидат – президент
доброволно приема саможертвата да бъде прострелян показно от охранителя на
Статев Ангел в мига на своя триумф, на естрадата и пред тълпата, заела плътно
центъра на София до паметника на царя Освободител Александър II.
Това е неговото изкупление пред фенове, избиратели и народ.
Той, несистемният играч, допуснал да бъде манипулиран от
тайните господари на страната, все пак намира сили да разруши сценария и да не
се впише в проект, водещ България към еднолична власт и война.
Така и Павел, и Невена се оказват поредните жертви на
прехода ни и на онази прословута операция, при която гущерът / драконът изяжда
опашката си, за да се запази статуквото.
От „Опашката“ не лъха оптимизъм или ведра надежда.
Романът е в унисон с мрачното настроение, обхванало всички
нас в условията на продължаваща пандемия и несвършваща криза на доверие към
управниците ни.
Има страници – разговорът на Павел с директора на
Националния театър за поредните министерски смени, които звучат с поразяваща
суифтовска сила.
Картината на подмолните и задкулисни политически игри е пресъздадена с впечатляваща точност и
сила, нравите и страстите около протестите и съответното им медийно отразяване
също са разкрити вещо и увлекателно.
Над всички обаче властват образите на Невена, Павел и
Статев.
Неизбежната триада, но не и Света Троица – избраният
интелектуалец – наивник, неговата спътница – неизбежна жертва и ветеранът,
раздаващ картите на властта, загинал след свирепа схватка с Павел като истински
злодей.
Написан вдъхновено и атрактивно, „Опашката“ е един наистина
различен за автора си, но много силен роман, от какъвто нашата проза отдавна
имаше нужда.
Няма коментари:
Публикуване на коментар