Защо загуби Мария?
Уточнявам сега Мария Бакалова загуби в честен двубой, спорвано и справедливо.
Колкото и да не тежи да си го признаем.
Не вярвам до края на дните си да доживея друг български артист да се бори за „Златен глобус“ в раздел комедия или мюзикъл и в този аспект на успеха й е и заслужен и невероятен за нашите географски ширини.
Тя наистина привлича аура, талант и амбиция, за да бъде оценена по достойнство и наета от Джейсън Волинър и Саша Барън Коен за ролята на Тутар Сагдиев в „Борат 2“ (2020) .
Създайте впечатляващо свежо образа на простовато казахско момиче, отлично вписвайки се в американската среда и дори специални овации, правейки за смях на никой друг, а Рудолф Джулиани, бившият кмет на Ню Йорк и дясната ръка на Тръмп в последния президентски избори.
Но…
Глобусът за най - добър мюзикъл или комедия отиде при Коен, господарят на шоуто.
Защо?
Тъй като е много по - разпознаваме и в понеделник е по време на конюнктурата.
„Борат 2“ в псевдодокументален стил предлага горчиво - подигравателен поглед към САЩ в условията на криза - пандемия и разлом последващо оспорване на президентски избори, като в типично свой стил Коен допуска неуместни и груби шеги както с избиратели - републиканци, които, логично, не му импонират, така и с икони като Джулиани, позволявайки им да се си лукса да се надсмива и над холокоста, разбира се, в рамките на допустимото и с необходимата осторожност.
„Борат 2“ е цинична и жестока забава с Америка в криза, пред избор и поглед към бъдещето на си, разчитания основно на благоприятен момент, който излиза, на дърводобив и остров на своите създатели и на умението им да предложи на публиката лесно приемливи, но шаржирани и съвети за това схематични образи.
Нашата Мария е чудесна като глуповато азиатско девойче, диво и първоначално, което се забавлява като туземец с американските абсурди, но тя не може да изгради нещо повече от зададени й рамки.
Трябва да остане в тях като образ - символ, без да разгърне напълно своя артистичен потенциал, защото тази е била волята Коенова.
При Розамунд Пайк нещата с коренно различни.
Тя е много по – известна от нашето момиче, което лично помня
от „12 А“ (2017) на Магдалена Ралчева , от епизода „Да живее кралят!“ на трети
сезон на „Гомор“ (2017) на Стефано Солима и от арт филма „Бащата“ (2019) на Кристина Грозева и Петър Вълчанов,британка е,снима се от 23
години и има в актива си популярни роли в „Не умирай днес“ (2002) на Лий Тамахори или „Гордост и предразсъдъци“ (2005) на Джо Райт, както и една страхотна изява като Ейми Дън в
прекрасния психотрилър на Дейвид Финчър „Не казвай сбогом“ (2014), за който съвсем заслужено бе номинирана за „Оскар“ за главна
женска роля.
В „Много ми пука“(2020)
работи под ръководството на сценарист – режисьора Дж Блейксън, работил по сериала „Короната“ (2019) и създава впечатляващата роля на Марла Грейсън.
В известен смисъл Розамунд е също пришълка в Холивуд, но,
уточнявам, че дори и там британките – и то талантливите и красивите, винаги са
били на почит.
Филмът е добре направена черна комедия, без да блести с
някакви оригинални идеи, похвати или изводи.
В стила на до болка познатата ни политкоректност измамницата
Грейсън – но, Господи, каква хищница е тя с какъв изящен и контролиран финес е
претворена на екрана от Пайк!, получава на финала заслуженото – точно когато
мечтата й да стане милиардер е на път да се сбъдне, умира простреляна от
нещастник, чиято майка тя му е отнела, за да й присвои авоарите, двете с
приятелката й Фран – Елза Гонзалес са лесбийки, а както се досещаме младши
партньорът на злодейката е с латиноамерикански корени…
Намесена е и руската мафия в лицето на прословутия Роман
Луньов на Питър Динклейдж, създал поредната си конгтениална роля, за да
напомни, че може да играе всичко, а не само легендарния Тирион Ланистър от
сериала „Игра на тронове“ (2011
– 2019).
Само че в „Много ми пука“ има неочаквани обрати – Луньов
предлага вместо битка на живот и смърт с Грейсън да станат съдружници и да
наложат монопол над САЩ чрез една компания „Грейсън и Ко“ за обгрижване на
болните старци, нуждаещи се от лични асистенти, надушвайки златна мина и бизнес
за милиарди.
Творбата си е художествена измислица, а не лъжедокументално
изследване.
В нея има ясен сюжет, интересни находки в разказа, добре
обрисувани образи, стегнат и смислен диалог, умело редуване на смешни и
драматични сцени, отлично подбран актьорски състав, в който бих отбелязал и
прекрасната епизодична зарисовка на Даян Уист като Дженифър Патерсън, която
помним от сочното й присъствие като Мари от „Трафикантът“ (2018) на Клинт Истууд.
Розамунд има късмет, че попада във филма с майсторски разказана
феминистка история, сниман в Бостън, който няма непомерни амбиции, освен да се забавлява, но и да не накара да се замисли върху някои извесни истини за живота, играе вдъхновено комплексно -
нюансиран и добре конструиран образ, при това в амплоа, което отлично владее - на хладнокръвна и пресметлива мръсница, готова на всичко, за да стане богаташка.
Безспорно й се отдава и като Марла Грейсън.
Заслугата й за успех на филма е безспорна и категорична.
Затова и Асоциацията на чуждестранните журналисти в Лос Анжелис
гласува тя да получи „Златна глобус“ за най - добра актриса в мюзикъл или комедия.
В ущърб на Мария Бакалова, на която, всички пак, от цялото сърце пожелавам попътен вятър и нови и по - добри изяви в голямото кино - у нас и по света.
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар