Мащабните проекти на Михаил Зигар
Познавах Михаил Зигар (1981) като
автор на „Газпром .Новото руско оръжие“ (2008) и “Владимир
Путин.Неизбежните войни“ (2015) и ми бе много любопитно да
прочета „Империята трябва да умре“, издадена в родината му през 2017 г.
Зигар е е подготвен и опитен разследващ журналист и
изследовател, работил за руското издание на „Нюзуик“, за „Комерсантъ“ и за
единствената независима руска телевизия „Дъжд“.
Той пише стегнато, аргументирано критично и
завладяващо.Вероятно и затова е популярен, чете се , без да е репресиран.
Всъщност Зигар е
хроникьор – на отминали времена , стълкновения и страсти, оказали се обаче
съдбовни както за родината му, така и за света.
„Газпром…“ е нагледен пример за това как скъпоценното синьо
гориво се оказва коз и аргумент за прокарване на определени политики от страна
на Русия с цел запазване на доминиращото й положение на енергийния пазар.
Зигар осъзнава, че газът е оръжие, което може и да убива, и
да защитава, важното е в чии ръце е…
В „Неизбежните войни“ проследява възхода на Путин от шеф на
ФСБ до президент и премиер, както и трансформациите, които преживява – от
доброжелателно настроен либерален властник, до обиден, неразбран от Запада и
уязвен лидер, непримирил се, че колегите му не признават Русия за равностоен
партньор и постепенно превърнал се в невярващ на обещания, затворен в себе си
мнителен самодържец, решил да заложи на своята партия „Единна Русия“, църквата
и патриотичните лозунги и да стигне до анексията на Крим и подпомагането на
украинските сепаратисти в Донецк и Луганск.
Всъщност“Неизбежните войни“ е превъзходно проследяване
метаморфозите на човек, случайно озовал сена върха на държавната пирамида и
действащ инстинктивно за собственото си оцеляване, за да се окаже впоследствие
вкопчен в управлението , за когото няма връщане назад, освен да ръководи
държавата си като обсадена крепост в продължение на дълги години…
„Империята трябва да умре“ е също хроника - на управлението на последния руски
император Николай II,
при когото вследствие на грешки и фатално стекли се обстоятелства, Руската
империя рухва, а 304 годишната история на династията Романови безславно потъва
в историята.
Въодушеви ме още заглавието, напомнящо прочутия призив
„Каргтаген трябва да се разруши“ на
римския консул Катон Стари.
Разбрах, че авторът е отделил две години , за да напише своя
труд от 1000 страници.
Обемът наистина стряска, но книгата се чете като детективен
роман на един дъх.Аз например я усвоих за три дни, без никакъв проблем и смело
мога да заявя, че за документалистиката – хрониката е разположена между 1894 и 1917 г. това е
съответникът на четиритомната епопея на Солженицин „Червеното колело“ (1971 – 1989).
Зигар не се позовава на именития руски писател и добре го
разбирам защо.
Той няма намерение да се съревновава с прочутия Нобелов
лауреат, не иска да създава впечатляваща сага.
Неговата цел е друга – да покаже - взимайки под внимание англосаксонската
традиция в лицето на Кисинджър – „Дипломацията“ (1994), Чърчил – „История на англоезичните народи“ (1957) и Пол Джонсън – „Съвременността“ (1991), как протича историята като процес – ден по ден, седмица по
седмица, година по година в един изключително важен и съдбоносен за Русия и
света период и да го разкрие по такъв атрактивен начин, все едно през 1905 или 1917
г. хората са ползвали Фейсбук и Туитър, имали са и избор за тв програми – като
гигантски многоцветен и ярък пъзел, ползвайки признанията и свидетелствата на
повече от 3000 участници в събитията и на цялата меродавна преса, излизала в
Москва, Петроград и Киев.
Получила се е забележителна панорама на епохата, в която
изведнъж проумяваме, че Русия не е жертва на заговор и коварен план, на фатална
предопределеност, на еврейско – масонски комплот, че е можела да се развие не
непременно като комунистическа диктатура, а да приеме демократичните ценности
по пътя на постепенното еволюционно преустройство на обществото.
Всъщност през лятото на 1917 г. – юли и август – страната е
на кръстопът – накъде да продължи развитието си – след като е станала най –
демократичната република в света – с отменено смъртно наказание, освободени
политически затворници, всеобщо избирателно право, вкл. и за жените и в
очакване на своята конституция.
Керенски допуска
фатална грешка с избора на Корнилов за главнокомандващ на армията.
Той започва натиск да се върне смъртното наказание на
фронта, следва прословутия пуч, Троцки и болшевиките се оказват спасители на
столицата, мобилизирайки верни последователи, вкл. и сред войниците, Николай Чхеидзе
напуска председателския пост на Петроградския
съвет на войнишките и работническите депутати, зает от Троцки и след 28 август
1917 страната стремително върви към 25 октомври – особено при допуснатите грешки и по
националния въпрос – суетене около Полша, автономия за Украйна и отнемане
самостоятелността на Финландия, вследствие на което преследваният Улянов се приютява в жилището
на шефа на полицията в Хелзинки.
Към преврата и
утвърждаване на болшевишката диктатура на Ленин…
За тези процеси влияе естествено и недоволният народ, който
търси някакъв завършек на кризата, без да живее в условията на постоянни
сътресения,тоест обикновеният човек и тогава е имал възможност да влия на
обществено – политическия процес, да се включи в него, да бъде дори негова движеща сила с идеи
…
Харесва ми обективния поглед към тази отминала епоха, през
който Ленин – Улянов е политически маргинал , неудачен адвокат с четири
загубени дела и слаб философ, скандализиращ обществото с максималистични
утопии, Сталин е второстепенен партиен функционер, опитващ се да избяга от
полицията, преоблечен в женски дрехи, но все пак пратен на заточение в Сибир,в
село Курейка в Туруханския край, а прословутият Евно Азеф е едновременно шеф на
Бойната организация на есерите и осведомител на тайната полиция и нейния шеф
полковник Герасимов…
Всъщност Зигар обхваща в своята панорама съдбата и
въжделенията на всички важни слоеве в руското общество в края на XIX и
началото на XX век –
монархът Николай II и
неговото обкръжение от братя и чичовци велики князе, майка му Мария Фьодоровна и
неговата властна съпруга Александра, членове
на Държавния съвет и министри – от Вите
до Столипин и от Малюков до княз Георгий Лвов, духовенството, където звездите са
петербургския митрополит Антоний, прочутият Йоан Кронщадски и самият Григорий
Разпутин, едрата буржоазия в лицето на Третякови, Морозови ,Мамонтови и Рябушински,политическите партии и водачи от
целия спектър – от болшевики и меншевики, през есери, кадети и октябристи до
черносотниците на Дубровин от „Съюза на руския народ“.
Не може и без лутанията на интелигенцията – а тя е
представена във възможно най – пълния си състав и многообразие – от
антагонистите Константин Победоносцев, Константин Леонтиев и Лев Толстой, през
Горки, Чехов, Борис Андреев , Александър
Блок и Короленко до Репин, Серов, Дягилев, Нижински, Ана Павлова, Станиславски ,
Шаляпин и Олга Книпер,без да забравяме бившата любима на царя - балерината Матилда Кшесинска…
Зигар прави не само възкресение, но и критичен прочит на
епохата – той смята, че самата руска история е болест, „която се обажда на
всяка крачка.Ние сме болни от тази история.Аз не искам да умра от тази болест.“
А причината е ясна – участвалите в събитията не осъзнават,
че грешат, че творят не само история , но и трагедия – без да поемат
отговорност, смятайки че някой друг е виновен - „всеки е бил сигурен в
правотата си.Почти никой не е обвинил себе си, задето историята е завършила с
трагедия.Тези хора заедно са потопили своята Атлантида, но всеки смята, че не
той е виновен, а всички останали…Всеки смята, че е спасявал, но, уви, не е
спасил.“
Точно в същия контекст е и „Всички са равни“ от 2021 г.
Едновременно хроника, но и историческа драма, криминале и
сатира, изповед на основните участници в събитията от 1996 г. и оценка на
случилото се около и след 16 юни 1996 г., когато Елцин е преизбран за президент
на Русия.
Книгата се чете с непресекващ интерес, държи постоянно в
напрежение, кара те да размишляваш, да се смееш и ядосваш, разбирайки че е
някакъв микс между „Ну, погоди!“ на Вячеслав
Котьоночкин, „Тримата мускетари“ на Ричард Лестър и „Бригада“ на Алексей
Сидоров.
Олигарси, политически и интелектуален елит, артисти и
журналисти дават всичко от себе си, за да спасят Русия от комунистите на
Зюганов и да осигурят нов , втори мандат на Борис Елцин.
Същият, заповядал обстрела на непокорните депутати в Белия
дом на 7 октомври 1993 г.
Вярно, с халосни снаряди, които обаче все пак предизвикват
пожар.
За да разбере тази разнолика команда веднага, че той е много
болен, че управлението му ще се превърне в една безкрайна три и половина
годишна агония, докато на 31 декември 1999 г. се случва неизбежното - на върха по предложение на Елцин застава
тогавашния премиер Владимир Путин …
Михаил Зигар в този аспект осмисля по нов начин тезата на
Достоевски, че „всеки за всичко пред всички е отговорен“, но деликатно не
повдига другият важен въпрос, измъчващ руснаците в кризисно време – „Какво да
се прави?“.
Вероятно, защото е скептик и вижда, че Путин и неговото
управление няма капацитетна алтернатива, че средната класа е под натиск и пред
нея постоянно стои въпросът да остане ли в страната или да емигрира, а и защото
не иска да признае, че в родината му , за да се задържиш на власт и да си
успешен - за себе си – управленец – трябва
да си повратлив и мобилен.
Ясно е, че Зигар не изповядва подобна философия, но и не
вижда светлинка в тунела.
Как да не се сетиш за крилатата фраза на бившия премиер
Виктор Черномирдин, който всъщност цитира Чехов – „Искахме най – доброто, а се получи както обикновено."
Затова като Волтеровия Кандид предпочита сам да си копае
градината и да се занимава с все по – предизвикателни проекти като „1917.Свободна история“ (2017) и сериалът за смартфони „1968digital“(2019).
Първият обхваща
периода от 10 ноември 1916 до 10 януари 1918 г. и под формата на
кратки - като за пост във фейсбук цитати
на участници в събитията – 1500 души на брой представя историята като процес и
непрекъснат екшън.Още помня и видеото от 25 октомври 1917 г., в което водещите
на тв емисия съобщават за извършения преврат и съставените две правителства –
болшевишкото на Ленин и социалистическото на Абрам Гоц.
„1968 digital“
обхваща 40 десетминутни филма и се стреми да даде пълна картина за легендарната
година ,„ от която започва всичко.“ – от убийството на Мартин Лутър Кинг и Робърт
Кенеди, през атаката на ген.Во Диен Зяп на американското посолство в Сайгон,
през пика на популярността на „Доорс“ и „Бийтълс“ и написването на „Раковото
отделение“ от Солженицин, до мечтата на Лиз Тейлър да снима „Синята птица“ в
Москва, за което долетява със самолет по новооткрития маршрут Ню Йорк – Москва,
за да е принудена да дава автографи на Червения площад като Джина Лолобриджида
до триумфа на Мао и краят на културната революция и последните месеци във
властта на де Гол и Линдън Джонсън…
Какво пък – нека работи с все същата решимост.
Пожелавам му успех в следващите начинания, вече като емигрант в Берлин.
Борислав Гърдев
Няма коментари:
Публикуване на коментар