Няма да е пресилено, ако се
каже, че киното роди романиста Владо Даверов.
Той вече имаше постижения в
късата проза – разказа – „Имена на жени”(1985) и новелата – „Много дни до
есента”(1987), но именно феноменалният успех на баладата „Вчера”, излязла в
началото на 1988 г. по негов сценарий и под режисурата на Иван Андонов и
последвалата сполучлива новелизация на качествената драматургия през същата
година с неизбежните промени, роди романиста Владо Даверов.
Работата му като сценарист на
някои от най – добрите български филми като „Живот до поискване”(1987),
„Вчера”(1988) и „Суламит”(1997) оказа благотворно влияние върху
формирането, развитието и експонирането на основните характерни особености
на романиста Даверов.
Неговата проза е четивна,
атрактивна и лапидарна. Изпълнена е с тревожни прозрения и хаплив хумор,
както и с градивно – критичен патос. Кондензираността й се усеща още при
прочита на „Вчера”.
Истинско удоволствие е да се
чете този кратък изповеден роман, събрал в ограничения си обем болките,
копнежите, илюзиите и надеждите на нашето поколение , на „ децата на
цветята”, израсло с песните на „Бийтълс”, сблъскало се с лъжите и фалша на
комунистическото общество в края на 60 – те години на миналия век в елитна
езикова гимназия за призвани, оказала се микромодел на тогавашния ни
социум, в който срамните тайни старателно се прикриват, а за бунтарите –
нонконформисти като Иван просто няма място сред щастливите избраници на
съдбата.
Енергията, натрупана с „Вчера”,
е успешно използвана при написването на следващия важен Даверов роман
„Кенеди”(1992) – прекрасен и недооценен на времето микроепос, в който
нагарча спомена за задушната атмосфера от 60 – те години на миналия век и
за трагичната съдба на българския Кенеди - Борис Митов Мандов, убит
зрелищно от репресивните органи на властта, погребал идеали и мечти в един
предварително пропаднал и безсмислен живот.
На драматичните конвулсии на
първите демократични години Владо Даверов посвети „Възторжен и див”(1996),
в който чрез съдбата на главния си герой Амадеус Кръстев предпазливо
лансира песимизма си относно успеха на радикалните реформи у нас, най –
вече заради съмнителното реноме на лидерите, които ги провеждат.
Даверов е и сред първите ни
прозаици директно разкрил обвързаността на родната политическа класа с
подземните босове, които в името на сенчестия си бизнес я управляват дистанционно
и безскрупулно като марионетка.
Много болка и тъга има и в
следващия му, иначе написан с любов и увлечение, нежно – изповеден роман
„Ангели небесни”(1998). В него Даверов бърка в една от болезнените и трудно
лечими социални рани – наркоманията. Първото впечатление след прочита на
книгата е за удивителната й прилика с култовия „Трейнспотинг”(1993) на
Ървин Уелш – сходни образи и съдби, аналогични трагични колизии.
В „Ангели небесни” откриваме
ефектно поднесен стил, мотивирани сюжетни ходове и непосредствено разкрити
като психология и житейска правда образи. Групата на Бъни, Мони, Анжелина,
Радо, Роберта, Теди и Тодо, само привидно напомня хипарска комуна.
Историята, макар и подобаващо закъсняла, и у нас се повтаря като трагифарс,
приключвайки с окървавени трупове и емиграция.
В сравнение с „Арсения” на
Александър Томов, излязла през същата година, атмосферата не е толкова
подтискаща и мрачна, но и в „Ангели небесни” се усеща вътрешното напрежение
и стагнация, характерни за България през 1996 – 1997 г., когато държавата
ни наистина не е сред най – привлекателните кътчета за живеене.
Героите на Даверов, ако и да
произхождат от софийския хайлайф, са неприспособенци, неудачници и
аутсайдери.Те се гърчат и изтезават в наркотично опиянение на фона на
връхлитащата ги обществена катастрофа и тяхната трагична съдба е поредното
нагледно доказателство за границата, до която може да стигне личността в
стремежа си да се забавлява и избяга от реалността.
Всъщност драмата на Даверовите
наркомани е свързана с изкривената им и липсваща ценностна система.Тяхната
конфронтация с обществото достига до пароксизъм и саморазрушаване, без те
да разполагат с ефективната съпротивителна сила на днешните последователи
на Ницше и Шопенхауер.
Резигнираща тъга изпълва и
дилогията „Животът на другите”(2003), особено чрез образа на Съдията,
останала малко встрани от сериозното критическо внимание, независимо от
постигнатия от автора й търговски успех.
Закономерно се появява и
следващият му успешен роман „Господин директорът на пристанището”(2006).
Той е стегнат, динамично и увлекателно написан, изпълнен е с горчив хумор и
е изграден като микс от пародия на черен роман, политическа сатира и
психотрилър по нашенски.
Даверов демонстрира отличните си
познания за нашата народопсихология, ситуирайки действието на своята
псевдокримка в Белене – място, знаково и символно за всеки българин – и с
легендарно – мистичния си със своите жестокости някогашен комунистически
концлагер, и с вечно строящата се, замразявана и отново пускана за
изграждане атомна електроцентрала, а също и с колоритната си образна
система - от католическия викарий Антонио Карпенков, през кмета,
господин директора на пристанището Борис, до митичния вицепремиер, винаги
минаващ през селището на път за Брюксел и ЕС и държащ връзка с корените си,
тъй като се оказва втори братовчед на кмета...
За прословутата Държавна
сигурност писателят създава тетралогията си „Чудовището ДС”(2008). Всъщност
това е художествено – документална хроника за аферата „Акрам”, разтърсила
Велико Търново и цяла Северна България през 1992 – 1994 г., в която
творецът основно се занимава с трагичната съдба на бившия офицер
Людмил Досев, оказал се изкупителната жертва на шайката мастити грабители и
мошеници от рода на полковник Радославов, чрез които бе погребана вярата на
българина в стабилността на родната ни банкова система.
През 2009 г. излиза „Primetime”.
Книгата разкрива битието на главния герой от „Вчера” Иван Иванов в годините
на демокрацията. Преходът ни е разкрит през погледа на телевизионера
Иванов, наблюдаващ от директорския си кабинет на прочутата софийска улица
„Сан Стефано”№ 29 човешката комедия у нас. „Primetime” е смущаващо искрен в
посланието си и е вероятно най – съкровеният роман в творчеството на
Даверов. Писателят рискува да продължи с откровения тон на повествовавието
си, с който ни спечели във „Вчера” и задълбава в същата насока, въпреки
ясното съзнание, че навлиза в опасна територия, каквато е сградата на БНТ.
Ние не сме забравили, че Даверов
е работил в Националната телевизия, че е сменял генерални директори и е
отговарял за тв филмопроизводство. Книгата е болезнена дисекция не само на
атмосферата и интригите в БНТ. Тя е и проникновен разрез на същността
на явлението български интелектуалец. В този аспект обобщенията на Владо
Даверов са най – убедителни, а знаковите образи, натоварени с необходимото
сугестивно въздействие, са безспорно Хари Братинов, Даниел Минев, Мими
Панова, Меци Дългия и Иван Иванов.
В „Primetime” се мяркат само
няколко от героите от „Вчера”, до един със смачкани съдби и нещастни
биографии, проектирани на фона на нашенската демокрация – независимо дали
става дума за емигрантката в Скандинавия Вера Тодорова, за гръмналия се
полковник Германов или за жалкия провинциален журналист ученикът Костов. В
сравнение с тях Иванов е не само тв звезда и сив медиен кардинал, той е и
щастливо женен за Ана, има две обичащи го деца, работа, цел и перспектива.
Да бъде хроникьор на нашето
смешно – тъжно, жестоко и неповторимо време и да го отразява майсторски.
Така, както постъпва през последния четвърт век неговото алтер его Владо
Даверов.
През 2010 г. Даверов ни
изненадва с поредната си художествено-документална хроника „Групов
портрет”, в която разкрива с много тъга драмите, сполетели знаковите
скандални журналисти Георги Стоев и Боби Цанков.
Последният роман на Владо
Даверов се казва „Ягодовите полета”. Определя го като роман – документ,
спомен за живота, своеобразна изповед, в която без сантимент разказва
за близки за него хора като Борислав Джамджиев, Георги Богданов,
Христо Фотев, Калина Ковачева, Христо Калчев , Георги Трифонов и Виктор
Пасков...
Романистът Владо Даверов се
утвърждава сред водещите прозаици у нас, чийто книги винаги се радват на
неизменен успех. С всеки следващ роман авторът доказва категорично, че е
сред най – талантливите ни съвременни прозаици, чието значение за националната
ни литература все повече нараства.
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар